Bare Volkswagen hadde benyttet programvare for å skjule de reelle utslippene, konkluderer det britiske transportdepartementet.
Bilmodellene som ble testet kom fra alle de store produsentene. 18 av dem var av eldre modell og ble testet opp mot den såkalte Euro 5-standarden, mens 19 var nye og ble testet opp mot de strengere Euro 6-utslippskravene.
Samtlige biler viste seg å ha større NOx-utslipp enn tillatt, når det ble gjennomført realistiske målinger på landeveien og ikke i laboratorium.
- Alle resultater er betydelig over grensen. De beste resultatene ligger rundt tre ganger så høyt, mens de verste er rundt ti ganger så høyt, konkluderer departementet, med henvisning til bilene som er testet opp mot Euro 5-standarden.
Det britiske transportdepartementet understreker at bilprodusentene ikke har gjort noe galt, ettersom det i dag bare er krav om laboratorietester av bilene.
Storbritannia planlegger å innføre realistiske veitester fra neste år av.
Les også: Svakere enn ventet for Norwegian
Legger ned ingeniøravdeling i Stavanger
Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.