Golsfjellet: Stadig flere bilprodusenter kommer med hybrid-modeller. Sist ut er BMW med sin brautende X6 ActiveHybrid.
Og la det være klart først som sist, denne bilen er ingen hybrid først og fremst for å spare miljøet. På toppen av V8-motoren som også sitter i den "vanlige" X6 xDrive50i. Motoren yter 407 hestekrefter, men i hybriden har man også to elektriske motorer som hjelper til. Samlet effekt blir dermed 485 hestekrefter, for ikke å snakke om dreiemomentet på 780 Nm.
Og den gigantiske bilen leverer varene. Null til 100 km/t går unna på 5,6 sekunder, dette er noe tregere enn standard-modellen, grunnet økt vekt. På den positive siden kommer også et redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp i forhold til xDrive50i. Hybriden skal bruke 0,99 liter på mila, mot 1,28 liter på mila for standard-modellen. CO2 utslippet krymper fra 299 til 231 gram per kilometer.
Store bilder:
Det ender altså likevel ikke med noen spesielt grønn bil, men BMW viser at de kan, og effekt og størrelse tatt i betraktning, er tallene slettes ikke så verst.
Skal du kjøre "miljø"-BMW, koster det skjorta. Prisen ligger rundt to millioner kroner, altså omkring 400.000 kroner mer enn xDrive50i, men hva betaler man ikke for litt bedre samvittighet? Bilen lanseres i Norge i april.
Les også vår testav verstingen X6 M, eller se video av testen:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.