Men president Nicolas Sarkozy nekter å bøye av for presset.
Hundretusenvis av franske arbeidere trapper nå opp streikene de siste dagene før Sarkozys omstridte pensjonsreform vedtas onsdag.
- Reformen er avgjørende. Frankrike har forpliktet seg til den og vil gå videre med den - akkurat slik våre tyske partnere har gjort, sa Sarkozy mandag kveld under et toppmøte i den franske byen Deauville.
Rammer trafikken
Lastebilsjåførene er den hittil siste gruppen av arbeidere som sluttet seg til de massive streikene som truer med å lamme Frankrike. Sjåførene blokkerte veier og bensinstasjoner mange steder i landet, og også togtrafikken var hardt rammet.
Regjeringen insisterer på at den ikke vil la demonstrasjonene «kvele den franske økonomien». Men mandag gikk om lag 1.500 bensinstasjoner helt eller delvis tomme på grunn av den pågående streiken mot pensjonsreform.
- 20–25 prosent av vår distribusjonskapasitet har stanset opp eller rammet av problemer, sier Alexandre de Benoist ved Forbundet for uavhengige petroleumsimportører.
Bruker av kriselager
Noen timer senere kunngjorde regjeringen at den har begynt å bruke av kriselagrene med bensin.
Alle unntatt ett av Frankrikes 12 oljeraffinerier hadde mandag stanset produksjonen.
Det internasjonale energibyrået (IEA), som fører tilsyn med oljelagrene i OECD-landene, opplyser at Frankrike har et lager som skal vare i 98 dager.
Flere steder kom det mandag til sammenstøt mellom demonstranter og politi. Samme dag innstilte franske luftfartsmyndigheter mange flyvninger til og fra de to største flyplassene i Paris tirsdag. Halvparten av flyvningene til og fra Orly-flyplassen i Paris blir innstilt på grunn av streikene. Streiken på flyplassene vil vare i 24 timer.
Øker med to år
Pensjonsreformen blir regnet for den største testen hittil i Sarkozys presidentperiode, og ingenting tyder på at han vil bøye av for presset.
Regjeringen ønsker å øke minstepensjonsalderen med to år til 62 og for full pensjon fra 65 til 67 år.
Flere millioner mennesker gikk gjennom gatene i protest i helgen, og en ny generalstreik er planlagt for tirsdag. Meningsmålinger viser at et flertall av franskmennene støtter protestene mot pensjonsreform.
De fagorganiserte åpner for å fortsette streikene også etter at reformen blir vedtatt. De håper på en gjentakelse av 1995. Ekspresident Jacques Chirac forsøkte seg da på en pensjonsreform, men ga seg etter en lang transportstreik som lammet Frankrike.
Absolutt nødvendig
Regjeringen sier reformen er absolutt nødvendig for å redde pensjonssystemet, som per i dag ligger an til å gå med et underskudd på 103 milliarder euro i 2050. Avisen Financial Times påpeker på sin side at dette er første gang siden 40 timers arbeidsuke og betalt ferie ble introdusert i 1936, at franskmennene blir bedt om å arbeide mer.
Også i andre land i Europa streikes det mot myndighetenes innstramningstiltak. Men protestene blekner i forhold til de franske i størrelse. I Roma, for eksempel, streiket i helgen rundt 100.000 arbeidere i protest mot den italienske regjeringens planer om budsjettkutt, mens i Slovakia deltok før helgen noen tusen i demonstrasjoner mot skatteøkninger.
Les også:
Storstreikene trappes opp i Frankrike
Avblåser drivstoffkrise ved Charles de Gaulle
Charles de Gaulle-flyplassen kan gå tom for flydrivstoff
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.