Lufthansa vurderer å kjøpe SAS - en nyhet som ble tatt godt imot på børsene før helgen. For selv om rykter om at Lufthansa er interessert i SAS har versert flere ganger tidligere, ser det nå ut til å være alvor.
Les:
SAS er i samtaler
Tror SAS tok initiativet
Forhandlingene har pågått i flere uker og en avgjørelse er nær, sier kilder til Dagens Industri mandag.
Mandag formiddag er SAS en av ytterst få aksjer som stiger på Oslo Børs, og aksjen er opp over ti prosent klokken 10.30. I Stockholm stiger SAS-aksjen 20 prosent.
Fagforeningene på gli
De tre skandinaviske regjeringene, som sitter på aksjemajoriteten i SAS, må være enige for å kunne selge flyselskapet. Tidligere har den norske regjeringen satt seg på bakbeina, men nå er også Norge på gli. Også de norske fagforeningene har sagt nei fordi de frykter å miste jobbene sine.
Men nå er fagforeningene i SAS åpne for nytt eierskap i flyselskapet - så lenge de får komme inn i prosessen så tidlig som mulig, skriver Dagens Næringsliv.
Lørdag sendte SAS-sjef Mats Jansson ut en kortfattet orientering om de "strategiske sonderingene" ledelsen jobber med til de 39 fagforeningene i flyselskapet.
Opplysningene om at SAS-ledelsen ser på muligheten for en ny eierstruktur, kom overraskende på fagforeningene.
- Det er viktig for oss å komme inn i en prosess tidlig. Nye eiere kan bli kjøp og slakt, eller langsiktige eiere som satser på oss, sier Jens Lippestad, leder i Norsk SAS-flygeres forening, til DN.
- Forandringer uunngåelige
Leder John Lyng i Norsk kabinforening mener det er helt naturlig at ledelsen i SAS nå sonderer terrenget etter alternativer. I dagens situasjon mener Lyng at forandringer er uungåelige.
- Stabilitet er en illusjon. 24 flyselskaper har gått konkurs så langt i år, og det sies at 30 nye vil gå konkurs i andre halvår. Det er en voldsom omstilling i flybransjen, sier Lyng til DN.
Sommeren 2007 lå aksjekursen på 160 svenske kroner. Ett år senere var den nede i 35 kroner. En aksjeanalytiker sa til di.se fredag at Lufthansa kommer til å legge inn et bud på rundt 75 kroner per aksje. Det vil i så fall verdsette hele SAS til cirka 12,5 milliarder svenske kroner.
Sterling forbereder seg
Sterling regner med at Lufthansa kjøper SAS:
- Vi er overbevist om at Lufthansa kommer til å redusere SAS´ trafikk ved å legge ned ulønnsomme ruter og kutte ned på avganger på hovedlinjene. Det tomrommet skal vi fylle gjennom å flytte kapasiteten fra utenlandske feriesteder til Skandinavia, sier Sterlings kommersielle direktør Michael T. Hansen til Travel People.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.