Den årlige undersøkelsen blant over 11.000 kunder av reisebyråkjeden Berg-Hansen, signaliserer at folk på jobbreise er rimelig godt fornøyde med kvaliteten hos de fire flyselskapene som opererer innenriks i Norge. Som ifjor ligger SAS litt foran Widerøe og Norwegian, skriver Dagens Næringsliv.
Men når kundene blir spurt om hvilke flyselskaper som stiller opp når noe går galt - som forsinkelser eller kanselleringer - da er forskjellene langt større. 61 prosent av folk på jobbreise sier de er meget godt eller godt fornøyde med SAS evne til å rydde opp og hjelpe kundene. Tilsvarende tall for Norwegian er kun 36 prosent.
Gir blaffen
- Det er interessant at det flyselskapet som taper mest og sliter mest også er det selskapet folk er mest fornøyde med. Men det viser bare at det som skjer internt i et selskap gir jobbreisende blaffen i. Og selv om SAS sliter med økonomien har det aldri vært så punktlig og fri for driftsforstyrrelser som nå, sier konsernsjef i Berg-Hansen Reisebureau, Per-Arne Villadsen.
-Det aller viktigste når folk reiser i jobben er forutsigbarhet, punktlighet og følelsen av å bli ivaretatt når noe går galt. Er du på jobbreise, har du lavere toleranse enn om du skal på ferie. Du tolererer forstyrrelser, men forventer å bli tatt på alvor. Styrken hos SAS er satsingen på nettopp jobbreisende, med en organisasjon som følger kunden hele veien. Men det er samtidig dette som gjør SAS mindre lønnsomt, sier Villadsen som legger til at pris ikke har vært noe tema i denne undersøkelsen.
- Har du noen gode råd til Norwegian?
- Det vil jeg være forsiktig med. Men dette handler forsåvidt om noen enkle grep knyttet til informasjon og drilling av organisasjonen. Men jeg tror ikke jeg skal fortelle Bjørn Kjos hvordan han skal drive flyselskap.
- Kun seks prosent er fornøyde med Ryanair?
- Det er jeg sikker på at Ryanairsjef Michael O'Leary er kjempestolt av. Han vil jo ha flyene raskest mulig inn og ut til lavest mulig pris og er ikke så opptatt av at kundene skal ha det så hyggelig. Det sier noe om at Ryanair og SAS har helt forskjellige konsepter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.