Kartellboten på 70 millioner euro tilsvarer cirka 566 millioner kroner. Det skriver Le Monde i sin nettutgave, melder Nyhetsbyrån Direkt.
Totalt blir 12 flyselskap dømt til å betale nærmere 800 millioner euro i bøter, melder avisen.
Dermed ser det ut til at SAS slipper billigere unna enn ekspertene trodde, selv om også en halv milliard kroner er mye penger for det kriserammede flyselskapet.
Les også: Gigantbot på vei til SAS
Air France-KLM får den største boten i denne omgang: De må betale nærmere 340 millioner euro. Et annet europeisk flyselskap som bøtelegges er British Airways, som må betale 104 millioner euro, ifølge Le Monde.
Offentliggjøres i ettermiddag
I tillegg dømmes en rekke andre flyselskaper til gigantbøter. Både Cathay Pacific og Japan Airlines må punge ut.
Sture Stølen, som er IR-sjef i SAS, sier til Nyhetsbyrån Direkt at selskapet ennå ikke kan bekrefte Le Mondes opplysninger.
Konkurransekommissær Joaquin Almunua vil offentliggjøre EU-kjennelsen tirsdag ettermiddag.
Kartelljuks - ikke første gang
Over 20 av verdens største flyselskaper var anklaget for å ha avtalt prisen på luftfrakt i perioden 2001-2006.
Kartellvirksomheten er også blitt etterforsket i USA. 21. juli 2008 godtok SAS Cargo en bot på 52 millioner dollar for brudd på amerikanske konkurranseregler i perioden februar 2002 til og med februar 2006. I tillegg har selskapet betalt 13,93 millioner dollar, rundt 90 millioner kroner, etter et forlik med kunder som mener de har tapt penger på grunn av prissamarbeidet i USA.
Tilbake i 2001 fikk SAS en bot på cirka 295 millioner kroner av EU-kommisjonen for ulovlig kartellavtale med daværende Maersk Air. Avtalen sikret blant annet SAS monopol på ruten mellom Stockholm og København.
Den såkalte kartellskandalen førte til at danske Vagn Sørensen trakk seg som direktør i SAS og tok på seg det fulle ansvaret.
Les mer: Gigantbot mot SAS blir stående
Les også: Her er Norwegians New York-fly (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.