- SAS klarer neppe å overleve alene. Jeg tror fortsatt det beste for SAS er å bli kjøpt opp av Lufthansa, sier den danske luftfarteksperten Ole Kirchert Christensen, som er direktør for Travelbroker, til DN.no.
SAS reduserte kapasiteten kraftig fra 2008 til 2009. Og det merkes i en ny statistikk som magasinet Airline Business har utarbeidet:
Antallet betalte setekilometer hos SAS falt i denne perioden med 16,7 prosent - noe som er svakest i verden. RPK (Revenue Passenger Kilometer), som brukes for å måle utviklingen i passasjertrafikken, stupte.
Selv kriserammede Japan Airlines og Thai Airways klarte seg bedre.
Disse flyselskapene hadde størst fall i RPK fra 2008 til 2009:
1. SAS Scandinavian Airlines (- 16,7 prosent)
2. Thai Airways (- 15,6 prosent)
3. Japan Airlines (- 13,0 prosent)
4. Air Berlin (- 11,6 prosent)
5. United Airlines (- 8,5 prosent)
6. Malaysia Airlines (- 8,3 prosent)
7. Singapore Airlines (- 8,0 prosent)
8. Air New Zealand (- 7,6 prosent)
9. American Airlines (- 7,1 prosent)
10. Delta Airlines (- 6,8 prosent)
Kriserammede selskaper
Det kriserammede flyselskapet Japan Airlines, som ble erklært konkurs i januar i år, skal kutte staben med over 16.000 personer.
Les: Japan Airlines kutter 16.000 jobber
Også Thai Airways har hatt store økonomiske problemer som har medført behov for kapitaltilførsel, skriver check-in.dk.
Tallene bygger oppunder at SAS også har vært på kanten av stupet. SAS har kuttet kostnader i fleng, både ansatte og ruter. I tillegg har flyselskapet i flere omganger måttet hente friske penger fra eierne sine for å komme seg gjennom krisen.
Nå er imidlertid det skandinaviske flyselskapet på rett kurs.
SAS Gruppen hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 7,0 prosent i august 2010 sammenlignet med samme måned i 2009. For Scandinavian Airlines steg det totale antallet passasjerer med 7,1 prosent til 1,886 millioner passasjerer, kabinfaktoren steg 2,3 prosentpoeng til 79,3 prosent.
Les også: Flere kunder, men mer trøbbel for SAS
- Fortsatt store utfordringer
Men til tross for at SAS er på bedringens vei, vil ikke utfordringene bli mindre fremover, mener Travelbroker-direktør Ole Kirchert Christensen.
- Har SAS kuttet nok?
- Tja, de har kuttet mye i forbindelse med Core SAS. Men når konkurrentene fortsetter å kutte kostnader, må også SAS kutte videre. Det må til for å sikre lønnsomhet. Flybransjen er en tøff bransje, sier luftfartseksperten.
Han mener at SAS ikke har vært flinke nok til å rendyrke hva de satser på.
- Jeg tror at SAS vil klare seg på bestemte ruter, og det er riktig å satse på businessreisende. Men de siste årene har ikke SAS vært dyktige på å finne sin nisje. De har satset litt her og der. Det er viktig å spesialisere seg når konkurransen blir så hard, sier Ole Kirchert Christensen. Han trekker frem Finnair som et godt eksempel.
Roser Finnair og Icelandair
Finnair har i samarbeid med Helsinki Airport skapt "Gateway Helsinki"-produktet, som har blitt den tredje største porten mellom Europa og Asia. Nå vurderes også muligheten til å skape et "Gateway Iceland"-produkt i samarbeid mellom Icelandair og Keflavik som vil kunne skape en god nisjeposisjon i trafikken mellom Europa og Nord-Amerika.
SAS har ikke størrelse nok til å klare seg alene fremover, mener Kirchert Christensen. Han tror SAS ender opp i en fusjon med Lufthansa.
- Ja, jeg ser ingen andre muligheter. SAS vil ikke kunne klare seg alene, de må inn i et samarbeid for å overleve i dette markedet, sier han.
Noen viser styrke
Ikke alle flyselskaper sliter: Mens SAS og konkurrentene har vært igjennom harde slankekurer, har flere flyselskaper i Kina, Midtøsten og Sør-Amerika opplevd tosifret vekst i passasjertrafikken i samme periode.
Best gikk det for kinesiske Hainan Airlines, som fikk en økning i RPK på 28,4 prosent, mens Emirates kunne vise til en RPK-vekst på 24,1 prosent.
Les mer: - Emirates en stor trussel
Les også:
SAS fnyser av analytiker-spådom
Fly billig over hele verden
- Hvis jeg tar feil, hvorfor går ikke SAS-aksjen opp? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.