I dag ble det kjent at Konkurransetilsynet anbefaler å oppheve bonusforbudet på innenriks flyreiser på de tre mest populære rutene i Norge: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger.
På disse rutene er konkurransen robust, og rutene er blant de mest trafikkerte i Europa med et passasjergrunnlag på godt over en million passasjerer i året hver, sa konkurransedirektør Christine B. Meyer på et pressemøte i formiddag.
- Tilsynet vurderer det som lite sannsynlig at selskapene vil redusere sin kapasitet betydelig på disse rutene dersom bonus tillates, opplyste hun.
På de øvrige flyrutene i Norge er imidlertid konkurransen fortsatt for skjør til at Konkurransetilsynet mener det er forsvarlig å oppheve bonusforbudet.
Les mer: Nå kommer bonuspoengene tilbake
God nyhet for SAS
SAS er svært glad for nyheten om at det sannsynligvis vil bli åpnet for bonusprogram igjen i Norge:
- Dette er vi veldig glade for! Det betyr at et stort antall reisende nå kan nyte godt av hele produktspekteret til SAS. Vi har sett på forbudet som en favorisering av en lavprismodell med ensidig fokus på pris - uten at man tar hensyn til gebyrene som kommer på toppen. Det må være lov å konkurrere på kvalitet også, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Han undrer seg imidlertid over at tilsynet kun går inn for å oppheve forbudet på tre norske ruter.
- Det er et viktig steg, absolutt. Men dette er et særnorsk fenomen, og vi undrer jo oss over at ikke alle i Norge skal få nyte godt av dette. Slik sett er det bemerkelsesverdig og svært spesielt, sier han.
- Dette med konkurranse må jo også handle om at kvalitet er representert, og ikke bare at det er to konkurrenter som er representert, forklarer han.
- Overmodent marked
Han understreker at SAS er et fullserviceselskap som ønsker at alle kundene skal få nyte godt av samtlige produkter de har å tilby. Markedet er overmodent for en oppheving av bonusforbudet, ifølge Knut Morten Johansen.
Og han lover at det ikke vil bli dyrere å fly på de tre aktuelle strekningene i Norge, selv om SAS trolig kommer til å innføre bonusprogram på disse rutene så snart klarsignalet kommer.
- Ingen behøver å være redde for at billettprisene vil gå opp. Undersøkelser har vist at prisutviklingen er nøyaktig den samme i de markedene som opererer med bonusprogram. SAS kommer ikke til å bruke en krone på å etablere et nytt program, det som vil skje er bare at kundene våre på disse tre rutene nå får samme mulighet til å tjene opp bonuspoeng som de har på internasjonale ruter, sier han.
Johansen har tro på at bonusforbudet i Norge vil forsvinne helt med tiden:
- Ja, det tror jeg. Konkurransetilsynet vil forhåpentlig etterhvert innse at de bør stimulere til at det må være lov å konkurrere på kvalitet også, og ikke bare pris, sier han.
-Dårlig løsning hvis forbudet fjernes helt
Norwegian frykter ikke økt konkurranse fra SAS på rutene Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger selv om SAS skulle gjeninnføre bonusprogrammet sitt på disse rutene.
- Når Konkurransetilsynet først lempet på bonusforbudet, er vi glad de åpnet opp på disse tre rutene og ikke de mest sårbare rutene hvor SAS og Widerøe tilsammen har så sterk markedsmakt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.
Hun mener Norwegians eget fordelsprogram Reward gjør Norwegian konkurransedyktig.
- Det ble etablert for to år siden, og i dag er 1,3 millioner kunder knyttet til Reward-programmet. Det er enkelt og greit å bruke og lønnsomt for kundene våre. Vi mener vi er fullt på høyde med dette programmet, så vi kommer ikke til å innføre noe nytt bonusprogram, men i stedet videreføre det eksisterende.
- Hva hvis bonusforbudet med tiden fjernes helt? Hvordan stiller Norwegian seg til det?
- Det mener vi vil være en dårlig løsning og uheldig både for pris og konkurranse, sier Skånvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.