Analytiker i meglerhuset First Securities, Hans Erik Jacobsen, uttalte tirsdag at SAS kommer til å måtte be om enda mer penger allerede neste år.

Les saken: Flere kunder, men mer trøbbel for SAS

Påstanden har hisset opp ledelsen i SAS i den grad at IR-sjef Sture Stølen igår sendte en epost til analytikeren for å forklare hvor bra det faktisk går med selskapet nå.

- VI har reagert kraftig på hva denne analytikeren har sagt også tidligere, og nå har det rett og slett blitt litt for mye, sier Sture Stølen til DN.no.

Om Jacobsens analyse er feil, som SAS mener, står man igjen med to mulige forkl#229er: Enten at analytikeren bevisst snakker mot bedre vitende, eller at han ikke vet hva han snakker om.

- Hvilken forkl#229 holder SAS som den mest sannsynlige?

- Vi har inntrykk av at han ikke har satt seg inn i saken, og at han egentlig ikke følger SAS så grundig, sier Stølen.

- Vi er ikke blitt et lavprisselskap
Han reagerer blant annet på Jacobsens uttalelse om at den nylig gjennomførte lavpriskampanjen viser at SAS har skiftet strategi og nå satser på å bli et lavprisselskap.

- Det er helt feil å sette likhetstegn mellom vår lavpriskampanje og at vår strategi nå er å være et lavprisselskap. Vi vil fortsatt satse på forretningsmarkedet og premium-segmentet. Men naturligvis vil vi også tilby attraktive priser i leisure-markedet, sier han.

Stølen tror det er her hunden ligger begravet: Analytikeren kan ikke ha forstått behovet ethvert selskap har for å fylle opp tomme seter, eller hvilken effekt det har på inntjeningen.

- Vi har hatt lavpriskampanjer i alle år, og det er for å øke kabinfaktoren - altså å fylle seter som ellers ville stått tomme.

Kabinfaktoren vil si andelen seter som er fylt av betalende passasjerer.

Les hvorfor Jacobsen mener salget av lavprisbilletter har fiasko skrevet over seg:

«Det hadde vært en veldig fornuftig strategi, hvis det virket. Men det virker jo ikke»

- Heller billig enn tomt sete
Jacobsen har ifølge SAS hengt seg alt for mye opp i at den såkalte yielden - den gjennomsnittlige inntjeningen per passasjer, per kilometer - har falt.

Men det spiller fint liten rolle, så lenge de totale inntektene per flytur øker når flyene blir fullere, mener Støren.

- Det vi taper på litt lavere yield tar vi igjen når kabinfaktoren blir bedre, sier han.

Støren mener Jacobsen heller burde gjøre som andre analytikerne - og konsentrere seg om et annet fagutrykk: RASK (Revenue per Available Seat Kilometer).

Det er denne faktoren som sier noe om hvor mye et selskap i snitt tjener per sete - besatt eller tomt - per fløyet kilometer.

- Og mens RASK-tallene til SAS er stabile, ser man at Norwegian har et fall på 13 prosent i august - og det er det mange analytikere som har påpekt at er mye, mens de har reagert positivt på våre tall, sier Stølen.

Alt i alt mener SAS-sjefen at selskapets finansielle stilling er sterk, og at de har kurs mot det målet de har satt seg for 2011: Å tjene penger igjen.

- Har penger nok
Jacobsens spådom om at SAS igjen vil måtte gå ut og be om mer penger allerede neste år, fnyser han av.

- Det er et altfor enkelt syn. Vi har redusert kostnadene betraktelig siste år, hele 20 prosent. Vår finansielle stilling er robust, og klart innenfor planen vi hadde.

- Så du kan garantere at dere ikke er ute og ber om mer penger igjen neste år?

- Vi kan aldri garantere noe, men jeg forstår ikke hvordan man kan komme frem til et regnestykke som støtter det ut fra tallene vi ser. Alle nøkkeltall viser at vi er på riktig vei - og vi har dessuten 13 milliarder på bok. Kalkylen til Jacobsen henger rett og slett ikke sammen, hevder Stølen.

Les intervjuet med analytiker Hans Erik Jacobsen - der han slår tilbake mot den sviende kritikken fra SAS - og forklarer nøyaktig hvorfor flyselskapet har mer trøbbel i vente:

- Hvis jeg tar feil, hvorfor går ikke SAS-aksjen opp? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.