Situasjonen kan oppstå hvis de best betalende passasjerene til SAS - business class-passasjerene, som i øyeblikket holder seg borte fra flyselskapet eller kjøper billigere billetter, ikke endrer atferd når krisen er over.

Det skriver den danske næringslivsavisen Børsen.

Og SAS som lavprisflyselskap er heller ikke problemfritt: Da må nemlig SAS ut og konkurrere med lavprisgiganter som Ryanair og Easyjet i Europa.

Les også:
Ryanair snuser på Lufthansa

Flykter fra business class
SAS legger ikke skjul på at business class-passasjerene faller bort som fluer. Trenden har vært tydelig i flere år i USA, der forretningsfolk i langt større grad enn før setter seg bak gardinen.

Les mer her:
Business class i fritt fall

- Vi har tro på at premium-passasjerene kommer tilbake, men det tar tid. Hvis de ikke skulle komme tilbake, må selskapene endre forretningsplan. Da vil vi i økt grad tilby en billig klasse, og det er mulig å gjøre det. Men vi bør ikke gjøre det på forhånd, da vi fortsatt har premium-passasjerene. Så lenge man har kundene, skal man fortsatt selge business class og Economy Extra, sier SAS-toppsjef Mats Jansson til Børsen.

Frykter ikke et "lavpris-SAS"
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ikke den store troen på SAS som et fremtidig lavprisselskap.

- SAS kommer aldri ned på vårt kostnadsnivå, og om to-tre år har vi enda lavere kostnader enn i dag fordi vi da har en helt ny 737-800-flåte. Jeg frykter ikke SAS som en lavpriskonkurrent, men det er jo hyggelig for kundene som får enda flere billige billetter å velge mellom, sier Kjos til DN.no.

- Er det smart av SAS å velge en lavprisstrategi hvis businesskundene svikter?

- Jeg vil ikke uttale meg om strategien til SAS. Men for å si det sånn: Det er sjelden at et nettverksselskap blir en lavprisoperatør, sier Bjørn Kjos.

Han håper imidlertid at SAS lever videre i beste velgående om to-tre år.

- Det er best for alle parter når alle tjener penger. Men jeg tror ikke at SAS kan ta fra oss markedsandeler som lavprisselskap, sier Kjos.

Driften i Norge går godt for Norwegian. Innenriks økte trafikken med 25 prosent i første kvartal.

Les:
- Blir det ikke verre...

Sliter tungt
SAS har slitt tungt en lang periode. Passasjertrafikken falt 18,1 prosent i mai sammenlignet med fjorårsperioden:

Færre flyr med SAS

I første kvartal gikk flyselskapet på en kraftig smell og fikk et underskudd på over en milliard svenske kroner.

Les:
Milliardsmell for SAS

Hvordan kan SAS dra nytte av å bli lavprisselskap? Diskutér saken!

SAS er Norges 33. største bedrift, se hele DN500-listen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.