SAS´ kontantbeholdning er redusert med nesten 800 millioner svenske kroner - 25 prosent - siden sommeren, skriver Dagens Næringsliv.
Flyselskapets plan som skal overbevise bankene om å gi lån omfatter salg av eiendeler og kutt i pensjoner.
Igår presenterte SAS en gigantisk spareplan, etter at ryktene har florert de siste ukene.
Hvordan SAS skal klare å bedre lønnsomheten, sier flyselskapet foreløpig ingenting om.
Kutt i antallet ansatte, lønnskutt og kutt i utgifter knyttet til flyflåten er åpenbare tiltak for å redusere kostnadene, etter de DN erfarer.
Selskapet følte seg presset til å gå ut med resultatet for tredje kvartal en drøy uke tidligere enn de hadde planlagt. Resultatet viste en klar forbedring fra samme periode. I samme melding opplyste SAS at kontantbeholdningen er på 2,4 milliarder kroner. Det innebærer at nesten 800 millioner kroner er forsvunnet fra halvårsskiftet.
Det kan være flere forkl#229er på dette:
Flybilletter betales når reisen bestilles, men inntektsføres når reisen faktisk finner sted. Av den grunn er det derfor store variasjoner mellom SAS´ resultat og kontantstrøm. Flyinvesteringer og nedbetaling av gjeld kan også forsklare reduksjonen i kontanter.
Ingen vil kjøpe SAS
Ifølge Dagens Industri vil ingen kjøpe SAS.
Allerede før sommeren fikk Goldman Sachs i oppdrag å komme opp med en langsiktig løsning på SAS´ finansielle situasjon, alternativt finne en kjøper til selskapet, ifølge DIs kilder.
Men lite har skjedd. Flere potensielle kjøpere er blitt kontaktet, blant annet Qatar Airways og Aeroflot, men ingen har vist større interesse.
Les også: Her er kriseplanen som skal redde SAS
<b>- Kanskje ikke så ille å få ny eier</b>
<b>- Undrer meg over at SAS blir satt i skammekroken </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.