Det kriserammede flyselskapet SAS ligger nå i intensive gjeldsforhandlinger for å unngå konkurs.
Samtidig spikres de siste detaljene i en omfattende kriseplan, der flyselskapet blant annet skal kutte tre milliarder svenske kroner i kostnader og selge unna verdier for like mye. Likevel kan det hende at selskapet i tillegg må ut i markedet for å hente frisk egenkapital.
Den svenske, danske og norske staten er de største eierne i SAS, og eier tilsammen halvparten av selskapet. Alle landene har tidligere stilt opp med friske penger for å redde selskapet.
Flere, som Trygve Hegnar, mener nå at regjeringene i de skandinaviske landene må stille opp med mer penger, for å unngå at Norwegian blir monopolist dersom SAS går under.
- Bjørn Kjos ser ut som en hyggelig kosebamse, men dersom Norwegian hadde operert alene ville han skrudd opp prisene både to og tre ganger, sa Trygve Hegnar torsdag, ifølge Hegnar Online.
Vi er ikke alene
Det synes analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities er et merkelig argument:
- Om SAS går over ende er det liten sannsynlighet for at Norwegian vil kunne operere i Norden alene, sier han til DN.no.
Han mener at både British Airways, Easyjet og Ryanair kan være aktuelle, men disse har har foreløpig sagt at det ikke er plass til dem så lenge det er to aktører her.
- Vi er ikke alene her oppe i Norden, sier han, og legger til:
- Jeg ser ikke helt poenget med at den norske stat skal tilføre kapital til et selskap som for det første kutter norske arbeidsplasser, og som for det andre har brukt deler av kapitalen til priskonkurranse mot en privat aktør.
Hullene vil bli tettet på få timer
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har lenge vært motstander av de skandinaviske regjeringenes kapitalinnsprøytning i SAS, og kaller det for subsidier.
- Hvis SAS skulle få forsvinne, vil det ta veldig kort tid før andre flyselskaper går inn og tetter disse hullene i ruteplanen. Det samme vil skje hvis Norwegian skulle bli borte: Hullene vil bli tettet på timer, eller i alle fall få dager, sa Kjos til DN.no etter torsdagens pressekonferanse.
Han peker på at man så det samme da danske Sterling gikk konkurs.
- Det tok ikke lang tid før andre flyselskaper gikk inn og overtok rutene deres, sier han.
Norwegian i "deep shit"
I en telefonkonferanse forrige uke sa Ryanairs toppsjef Michael O'Leary at de ser på flere markeder å vokse i, blant annet det skandinaviske.
- Det kan bli en veldig markert restrukturering av SAS i det skandinaviske markedet, sa han.
Han føler seg ikke spesielt truet av Norwegian:
- Norwegian er en nisjespiller og jeg tror at Norwegians suksess er en konsekvens av SAS' fiasko. Jeg tror den virkelige trusselen for Norwegian, dersom SAS restrukturerer, er de andre farene som vil komme til Skandinavia. Da er Norwegian-modellen i "deep shit", sa han.
Les også:
- Hinsides lederlønninger i SAS
SAS tvunget til å stanse kriseplan
- Gamle fly og høy oljepris er en dødelig cocktail (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.