Forhandlingene mellom SAS-ledelsen og åtte fagforeninger fortsetter. SAS-ledelsens nye kuttprogram, 4 Excellence Next Generation, innebærer kutt av lønnen med 12 prosent i snitt og oppsigelser av 800 ansatte.
Beregninger fra flyfinansfaglig hold viser at kuttene tilsvarer 60 svenske kroner, rundt 50 norske kroner, per solgte billett i 2011, skriver Dagens Næringsliv.
SAS-ledelsen er krystallklar på at rammen for kostnadskuttene er det ikke mulig å gjøre noe med. Men det er et visst forhandlingsrom: Mer arbeid mot mindre lønnskutt er én mulighet.
39 milliarder
SAS har hatt en rekke programmer for kostnadskutt og lønnsomhetsforbedring de siste årene. Summen av alle disse programmene beløper seg til hele 39 milliarder svenske kroner.
Eierne, med den norske, svenske og danske staten i spissen, har skutt inn tilsammen 11 milliarder svenske kroner i selskapet i 2009 og 2010, under forutsetning om at kuttprogram implementeres og bringer lønnsomhet i butikken. Det har ikke skjedd.
- Fra 2001 til og med 2012 vil få et SAS samlet underskudd før skatt på rundt 15 milliarder svenske kroner.
- Enhetskostnaden, SAS’ kostnad for å frakte passasjerer per kilometer, var lavere i 2005 enn per tredje kvartal 2012.
- SAS’ kostnadskutt er rett og slett blitt spist opp av høyere drivstoffpriser og inflasjon med mer.
Kunne vært konkurs for lenge siden
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities tviler på overskudd i 2013.
– SAS har gjort mye, men selskapet har ikke klart å forbedre seg vis-à-vis konkurrentene. Hvis ikke SAS hadde gjort disse tiltakene, hadde selskapet vært ferdig for syv–åtte år siden. SAS har gjort mye, men spørsmålet er; har selskapet gjort nok? Nei, sier Jacobsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.