SAS har valgt å løsne båndene til det kriserammede og gjeldsplagede flyselskapet Spanair, som siden 25. januar har befunnet seg i en såkalt "Emergency Financial Situation".

Codeshare-avtalen mellom Spanair og SAS er oppsagt per 1. august med virkning fra alle flyvninger fra 1. desember i år. Det betyr at allerede bookede passasjerer på Spanair-flyvninger under et SAS-rutenummer vil bli bedt om å booke om til Spanairs eget rutenummer, skriver check-in.dk.

SAS har slitt lenge med Spanair:

Spanair ble opprinnelig etablert i 1986 som et joint venture mellom SAS og Viajes Marsans. Spanair ble medlem av Star Alliance i 2003 og ble siden et 100-prosent eid datterselskap av SAS. Sommeren 2007 ga SAS uttrykk for at de ville kvitte seg med Spanair, men sommeren 2008 ombestemte de seg. Budene de fikk lå langt under Spanair reelle verdi, mente SAS.

Les mer:
Tror på Spanair-salg
Milliardbud på Spanair
Dropper Spanair-salg

Solgte for 1 euro
Først i januar 2009 lyktes det SAS å selge unna 80,1 prosent av aksjene i Spanair. Prisen for aksjeposten var imidlertid lav: 1 euro. Kjøperne var turistmyndighetene i Catalonia og et investeringsselskap i Barcelona.

Dermed slapp SAS eventuelle erstatningskrav etter flyulykken i Madrid, der 153 mennesker mistet livet.

Les også:
Selger Spanair for én euro
Spanair-fly krasjet
Uklart hvorfor Spanair-fly styrtet

Kan tape 1,8 milliarder på konkurs
Innberegnet tapet ved frasalget medførte Spanair et tap på 4,9 milliarder svenske kroner for SAS i 2008 i direkte omkostninger og avskrivninger. Og det økonomiske marerittet er neppe over, selv om SAS nå løsner båndene til selskapet:

Spanair har påført SAS så langt over ti milliarder kroner i underskudd bare siden 2000. Hvis Spanair går konkurs, risikerer SAS å tape 1,8 milliarder svenske kroner som de har gitt i lån og garantier. Lånet har forfall i 2014. I det siste kvartalsregnskapet opplyste SAS at de fortsatt er eksponert for et tap i Spanair ved en eventuell konkurs.

Les: SAS har ikke mer å selge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.