En bitter og, etter pilotenes egen mening, potensielt farlig strid har oppstått mellom flyverne i SAS.
1. januar i år forlot et 70-talls av de yngste SAS pilotene selskapet etter oppsigelse. Samtidig fikk ytterligere 79 yngre SAS-piloter beskjed om at de var overtallige - og at de om seks måneder står uten jobb. Fem dager senere falt det en kjennelse i Borgarting lagmannsrett som gav åtte piloter over 60 år rett til å stå i stillingen mens de venter på at lagmannsretten skal vurdere hvorvidt de er pliktige til å gå av med pensjon ved 60 eller ikke. Pilotene tapte saken i første runde i Asker og Bærum tingrett, men lagmannsretten slår i kjennelsen fast at det er mulighet for at de kan vinne ankesaken - og gav dem derfor jobbene tilbake inntil videre.
- Sikkerhetsrisiko
Dermed har det oppstått en meget betent situasjon, fordi SAS kan komme til å sette opp de eldre, oppsagte pilotene på flyvninger sammen med de yngre som også har mistet jobben kanskje nettopp fordi kollegaen nekter å gå av med pensjon.
DN.no har fått tilgang til en intern melding lagt ut på de passordbeskyttede hjemmesidene til Norske SAS-flygeres Forening. Der advares det mot å la to oppsagte piloter fly sammen samtidig:
«Denne kombinasjonen er giftig og etter vår vurdering en potensiell sikkerhetsrisiko».
Les også: - En veldig viktig sak for <b>alle</b> eldre arbeidstakere
Det er allerede et faktum at forholdet mellom de oppsagte yngre og de oppsagte eldre pilotene er alt annet enn kollegialt. DN.no har fått bekreftet fra flere hold at beskyldningene om mobbing og trakassering hagler.
Vi har sagt til SAS: Tenk om noe skulle skje, hvor dum ville ikke da denne hendelsen se ut. Jens Lippestad
De eldre pilotene som nekter å gå av med pensjon, har blant annet mottatt sjikanerende lapper i posthyllene sine, fått ufine tilrop, og opplevd at yngre piloter reiser seg demonstrativt fra bordet de setter seg ved i kantinen. Fra ledelseshold har de fått beskjed om å levere inn uniformene sine.
- Jeg kan bekrefte at det har forekommet noen slike episoder. Det tar vi sterk avstand fra, ingen skal mobbes. Selv om man kan forstå at noen reagerer, er det barnslig og heller ikke lovlig, sier leder av Norske SAS-flyveres Forening, Jens Lippestad, til DN.no.
Men han er rask med å tilføye at det er delte meninger om hvem som egentlig blir utsatt for de største overgrepene.
- Mange av våre yngre piloter himler med øynene når de hører om mobbepåstandene av de eldre. Det er mange av dem som føler at det heller er de selv som blir mobbet og trakassert, sier Lippestad.
Sendes til psykolog
Han mener det er en form for trakassering av de yngre når de eldre pilotene nekter å gå av med pensjon, selv om det vitterlig står i tariffavtalen at pensjonsalder er 60 år. At SAS-ledelsen i tillegg setter de yngre pilotene opp på flyvninger med de samme personene som indirekte er årsak til at de mister jobben sin, kan det virke som en annen form for trakassering, mener han.
- Det har vært episoder der yngre piloter har sagt at de ikke ønsker å fly med de eldre, fordi de frykter at de ikke klarer å konsentrere seg tilstrekkelig om jobben på en måte som kan gå ut over sikkerheten. Da har ledelsen i SAS svart med at i så fall må de sendes til psykolog. Men det er jo friske mennesker det er snakk om. De er ikke syk, men gjør sin plikt ved å si i fra om de ikke føler seg skikket til å fly, påpeker Lippestad.
- Hva legger dere i ordet sikkerhetsrisiko?
- Når folk kommer og ser at de har blitt satt opp på flyvning med den samme personen som gjør at man har fått sparken, kan man bli så opprørt at det går ut over den konsentrasjonen som jobben krever.
- Men er én oppsagt pilot i det hele tatt konsentrert nok til å være på jobb?
- Det er er et vanskelig spørsmål, og jeg har tenkt tanken selv. Men samtidig stoler vi på at den enkelte gjør en selvstendig vurdering av om han klarer å konsentrere seg. Men den ultimate vanskelige situasjonen er jo når to piloter skal fly sammen der den ene er oppsagt og den andre er årsaken.
- Kan norske flypassasjerer være trygge på at det ikke tar av fly i Norge med to oppsagte piloter i bitter strid med hverandre bak spakene?
- Ikke hvis vi blir presset av ledelsen i SAS til å gjøre det. Det er de som må vurdere sikkerheten, og vi har tillit til at flyvesjefen i SAS tar en god beslutning i denne saken. Men vi har sagt klart i fra: Tenk om noe skulle skje, hvor dum ville ikke da denne hendelsen se ut, sier Lippestad, som fremholder at ingen passasjerer trenger å føle seg utrygge.
- Vi har ikke sagt at det er en sikkerhetsrisko, men at det er en potensiell sikkerhetsrisko, understreker han.
Viktig prinsippsak
Foreningen støtter ikke de eldre pilotenes kamp for å bli ved spakene til sikkerhetsbestemmelsene tvinger dem ut av cockpit som 65-åringer. Tvert om har fagforeningen inngått en avtale med SAS om at de over 60 må gå først ved nedbemanninger - et prinsipp hvis gyldighet nå altså skal prøves for lagmannsretten.
Saken handler om viktige prinsipper for flere enn bare flypilotene: Hva skal veie tyngst ved en nedbemanning?
- Ansiennitetsprinsippet: At den som har vært kortest ansatt i bedriften skal først ut.
- Vern av eldre arbeidstakere: I Norge er det forbudt å si opp folk på grunn av høy alder - dersom det ikke er begrunnet med særaldersgrenser. Internasjonale regler tillater nå piloter å fly til de er 65 år.
- Hensyn til dem som rammes hardest: Loven gir ekstra beskyttelse til arbeidstakere som rammes hardt av en oppsigelse.
- Det retten skal ta stilling til er om det er rimelig at man heller setter en mann på 40 år med familie og barn på bar bakke, fremfor en eldre person som uansatt har opparbeidet seg en full og god pensjon. Hvis man skal ta hensyn til dem det rammer, kan jeg ikke begripe at de eldre pilotene skal vinne denne saken, sier Lippestad.
De eldre pilotene har naturligvis en ganske annen oppfatning av hvem som er den svake gruppen.
Les intervjuet med advokat Alex Borch: - En veldig viktig sak for <b>alle</b> eldre arbeidstakere
- Har ikke ofret ansiennitetsprinsippet
Fagforeningen mener dessuten de eldre opptrer dypt illojalt mot sine yngre kollegaer og foreningen, ettersom det faktisk står i den kollektive avtalen at pensjonsalderen er 60 år.
Derfor handler ikke dette om ansiennitetsprinsippet skal følges eller ikke, men om en avtale skal følges eller ikke, mener han.
- Alle må følge spillereglene. De visste da de begynte i SAS at pensjonsalderen var 60 år. Alt er lagt opp til at de skal gå av da, blant annet er pensjonen fullt opptjent. Det er ikke opptil hver enkelt å bare gjøre hva man vil i et kollektiv.
Lippestad sier ansiennitetsprinsippet fortsatt gjelder i SAS - når det ikke lenger er noen piloter tilbake over 60 år, går fagforeningen inn for å igjen kutte først blant de som har jobbet kortest.
- Men nå er aldersgrensen for piloter hevet fra 60 til 65 år internasjonalt. Er det ikke da naturlig at man får lov å stå i stillingen videre dersom man ønsker det?
- Nei, 65 år er en absolutt yttergrense for hvor gammel man kan være. Det er helt legalt å avtale at grensen settes før, sier Lippestad.
Diskutér saken under.
Les også: - Spøkelse dyttet flyvertinner ut av sengen på Stordalen-hotell (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.