SAS-konsernet bekreftet i dag i en børsmelding at de har lagt inn bestilling på 30 Airbus-fly av typen A320neo med opsjon på ytterligere 11 fly av samme type, med leveranse fra andre halvår 2016 og med siste leveranse i løpet av 2019.

- Dette er et stort og viktig skritt i fornyelsen og harmoniseringen av vår flyflåte. Dermed kommer vi fra 2016 til å fly med markedets mest effektive og miljøvennlige kort- og mellomdistansefly, sier Göran Jansson, Deputy President og CFO i SAS, i en pressemelding.

John Leahy i Airbus sier at de ønsker SAS velkommen til å harmonisere flyflåten sin med nye øko-effektive A320neo-fly.

Harmoniserer flåten
SAS har tidligere sagt at flyflåten skal harmoniseres. Fra og med 2015 kommer SAS´ kort- og mellomdistanseflyflåte til å bestå av to flytyper: Airbus A320-familien i København og Boeing 737NG i Stockholm og Oslo.

Samtlige MD80-fly i København skal, som en overgangsløsning, erstattes med innleide fly i Airbus A320-familien innen utgangen av 2014. Disse flyene skal fra og med 2016 erstattes med de 30 nå bestilte A320neo-flyene.

- Airbus A320 er svært ettertraktede på markedet og SAS-konsernet kommer til å søke de mest kostnadseffektive finansieringsformene på leveringstidspunktet gjennom en kombinasjon av leasing og lånefinansiering, heter det i børsmeldingen.

- Mer konkurransedyktige
I Stockholm vil samtlige MD80-fly bli faset ut og erstattet med innleide B737NG-fly innen utgangen av 2013. Avslutningsvis vil samtlige Boeing 737 Classic i Oslo fases ut og erstattet med innleide B737NG innen utgangen av 2014.

- Som helhet gir dette SAS en langt mer konkurransedyktig flyflåte når det gjelder miljøpåvirkning, kundekomfort og kostnadseffektivitet, skriver SAS.

Basert på Airbus´ listepriser eksklusive rabatter er ordren for de faste leveransene beregnet å koste 18 milliarder svenske kroner, eller 15,5 milliarder norske kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.