Fra Stockholm dro han tirsdag formiddag til København for å treffe danske ansatte, og deretter troppet han opp på Gardermoen om ettermiddagen for å informere sine norske medarbeidere.
Konsernledelsen har gitt alle fagforeningene i SAS sju dager på seg til å gi tilbakemelding om avtalene. Styret i SAS møtes søndag 18. november for å avgjøre om det er grunnlag for å gå videre.
Tenker på kundene
– Det er for våre kunder at vi har satt en slik kort frist for å bli enige. De er usikre på hvor de har SAS nå, om de tør å bestille julereisen nå, familiereisen eller firmareisen. Derfor må vi bli enige så fort som mulig slik at våre kunder kan være trygge på SAS og vet hvor de har oss, sier Gustafson til NRK.
Han mener at det innad i organisasjonen er stor kampvilje for å kjempe for SAS.
Leder Jens Lippestad i Norske SAS-flygere sier til NTB at målet må være å nå fram til en prinsipiell enighet med konsernledelsen innen søndag.
– Men en bindende avtale som regulerer alt på et så komplisert område som for eksempel pensjon, vil det ikke være mulig å komme fram til på så kort tid, sier han.
Han mener endringene av pensjonsavtaler for pilotene i SAS må tilpasses utfallet av den videre behandling av Banklovkommisjonens forslag.
– Forsiktig positiv
De svenske pilotene fikk tirsdag ettermiddag informasjon om de nye avtaleforslagene, sier lederen i den svenske pilotforeningen, Gunnar Mandahl, til TT.
Han karakteriserer konsernledelsens tidsplan som «veldig ambisiøs», fordi det dreier seg om saker «det vanligvis tar tid bli enige om».
SAS-ledelsen hadde tirsdag ettermiddag ennå ikke innkalt til forhandlinger om sparepakken, ifølge Mandahl.
Den totale sparepakken innebærer at SAS skal spare 3 milliarder kroner gjennom kutt og dessuten bedre likviditeten med tilsvarende beløp gjennom salg av enheter, blant annet Widerøe og SAS Ground Handling.
Lippestad sier de tre fagforeningene som organiserer SAS-pilotene i Danmark, Sverige og Norge, i hovedsak er samordnet og har samme syn på situasjonen for selskapet.
– Det gjelder selv om vi synes konkurstrusselen er overspilt, sier han.
Gunnar Mandahl sier den svenske pilotforeningen har sagt seg forsiktig positiv til SAS-ledelsens plan, men er kritisk till å bli stilt overfor et ultimatum.
Kabinansatte boikottet
Mens leder Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening så langt har sagt at kabinpersonalet står bak spareplanen og ønsker å komme fram til en avtale så raskt som mulig, er bildet litt mer urolig i Danmark.
Da konsernsjef Rickard Gustafson var i København for å diskutere spareplanen med de ansatte tirsdag, ble møtet boikottet av de danske kabinansatte.
De er opprørt over at selskapets ledelse gjennom mediene har appellerte direkte til de kabinansatte i stedet for til kabinpersonalets fagforening, Cabin Attendants Union, CAU. Framgangsmåten er egnet til å undergrave den danske modellen, lyder kritikken.
CAU vedgår at det er tale om en ekstraordinær situation, men det gir ikke carte blanche til å bryte regler som utgjør fundamentet for forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere i Danmark, opplyser CAU til Ritzau.
Man forventer i stedet at ledelsen forhandler den omfattende spareplanen på 3 milliarder kroner med CAU, som representerer omkring 1.400 danske kabinansatte i SAS.
Les også:
Giske krevde salg av Widerøe
- SAS kan ikke styre flybillettprisene opp
Har én uke på seg til å komme til enighet
- Det gjør mest vondt i hjertet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.