SAS mangler fortsatt ja fra de danske kabinansatte mandag formiddag.
SAS-sjef Rickard Gustafson har i natt sittet i intensive forhandlinger med de ansatte, og har fått ja av syv av åtte fagforeninger.
Gustafson møtte pressen utenfor SAS-huset på Kastrup mandag morgen og fortalte at det fortsatt pågår forhandlinger.
- Vi må komme i mål. Det er kjempeviktig for selskapet. Vi jobber aktivt og strever videre, sier SAS-sjefen, ifølge NTB.
Klikk på bildet øverst i saken for å se intervjuet med Gustafson.
Forhandlingsfristen løp ut klokken 07.30 mandag morgen, da dette var bankenes siste frist.
Gustafson ønsket ikke å kommentere denne fristen, og ønsket heller ikke å si fra om når partene er ferdig med forhandlingene.
Norsk Kabinforening er den siste foreningen som har gitt sin tilslutning til planen.
- Vi har signert en avtale for noen få minutter siden. Vi skal nå gå gjennom avtalen i styret og deretter informere våre medlemmer om innholdet, sa nestleder i Norsk Kabinforening, Espen Pettersen, til NTB tidligere i morges.
Han sier at foreningen har måttet gi etter på absolutt alle områder.
- Vi er med på å redde arbeidsplassene til våre kolleger og redder SAS, men vi kommer til å føle dette på kroppen, det blir tøft, sier Pettersen.
Styremøte etter enighet
Så snart avtalen med den danske kabinforeningen er på plass, vil SAS holde et styremøte. Etter styremøtet vil det bli et møte med finansieringsgruppen som består av bankene, de skandinaviske statene og Wallenberg-stiftelsen KAW. Det er denne gruppen som må ta endelig stilling til om kuttavtalene er akseptable for at flyselskapet skal få videre finansiering.
De norske kabinansatte er organisert i to fagforeninger, Norsk Kabinforening (NKF) og SAS Norge Kabinforening (SNK). Sistnevnte består av tidligere Braathens-ansatte, og er den minste av de to norske kabinansatteforeningene. De tidligere Braathens-ansatte var de som først sa ja til spareplanen.
- Det er ingen god avtale. Vi har gjort det for å redde selskapet, sier SNK-leder Anneli Nyberg til det svenske nyhetsbyrået TT.
- Man kan ikke si at man er glad. Det handler om å forsøke å redde jobbene våre, og gi passasjerene trygghet om at de kan fly med oss i morgen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.