- Når flyene fylles opp, kommer de dyre billettene automatisk etter. Vi er godt fornøyd med å komme såpass tilbake etter askeproblemene, sier Sture Stølen til DN.no.
Passasjertrafikken øker og kabinfaktoren stiger, viser mai-tallene som SAS offentliggjorde i dag: <b>Flere flyr med SAS</b>
Det kriserammende flyselskapet har slitt kraftig lenge. SAS har levert kvartalstap i milliardklassen og måtte hente friske penger fra eierne for å komme seg ut av hengemyra. På toppen av det hele dukket askeskyen fra Island opp og tvang mange fly ned på bakken i april.
600.000 færre fløy med SAS i april i år, enn samme måned ifjor.
Les: Askesmell for SAS
Men nå ser endelig SAS lysere på tilværelsen:
- Mai-tallene er sterke tall. Det er en stund siden sist vi har presentert noe tilsvarende, selv om vi må huske på at fjoråret jo var veldig svakt, sier Stølen.
Flere flyr business
Han forteller om en økning på 50 prosent på business class til og fra Asia - og det vitner om at folk er villige til å betale mer for å fly igjen.
- Men dette har jo en sammenheng med at flyene våre er fullere. Rapporten vi offentliggjorde i dag er forøvrig fulle av positive tegn. Markedet er imidlertid fortsatt usikkert, men hvis denne positive utviklingen fortsetter kan det gi oss muligheter til å satse mer og øke kapasiteten fremover, sier Sture Stølen.
Også Moody´s ser mer positivt på luftfartsbransjen. I dag høynet kredittvurderingsbyrået utsiktene for luftfartsbransjen fra negative til stabile.
Les: Økt tro på luftfartsbransjen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.