SAS mener det truer fremtiden til 4500 av selskapets ansatte at Norwegian får seks måneders utsettelse på å registrere flyene sine på Irland. Det sier mye om SAS’ fremtidsutsikter hvis noen måneder ekstra med konkurranse fra norskregistrerte fly er nok til at det må flagge ut.

Hvis SAS ikke tåler at Norwegians langdistansefly er i Norge seks måneder til, er det tvilsomt om selskapet har fremtiden for seg. Asiatiske flyselskaper kan fly til Norge med ansatte på asiatiske vilkår. De kan kjempe fritt om kundene i Norge og vi har sett at norske kunder er svært glade i billige flybilletter. Hvis vi insisterer på at norske selskaper skal bemanne samme strekning med norske lønninger, er ikke fremtiden for norske flyselskaper særlig lys. For norske myndigheter bør det avgjørende være hvor de ansatte bor, ikke hvor de mellomlander og sover mellom vaktene.

Olje og gass er ikke eneste grunnen til at Norge er et rikt land. En annen viktig grunn er at privat næringsliv og norske arbeidstagere er svært omstillingsvennlige. Det har de vært nødt til å være fordi norske politikere har vært flinkere enn mange andre til å motstå press for å gi enkeltnæringer beskyttelse mot internasjonale strukturendringer. Norsk næringsliv har måttet tåle den harde konkurransen fra utlandet. Det er enda viktigere nå som det norske lønnsnivået er skyhøyt over gjennomsnittet i EU.

Norge var ett av de første landene i Europa som mistet sin tekstilindustri. Det var tøft for dem det gjaldt den gangen, men det skjedde i en periode med høy vekst både i Norge og internasjonalt og det skjedde gradvis. Det gjorde at arbeidskraften omstilte seg mot bransjer med høyere lønnspotensial, og det nøt hele Norge godt av.

Asiatisk ansatte på Asia-ruter vil komme i større omfang enn i dag. Da er det fryktelig dumt å være blant de siste landene som åpner for det. Det er heller ingen grunn til å beskytte SAS.

For hva har SAS gitt oss de siste tiårene? Høye priser og subsidier over skatteseddelen. Hva har Norwegian gitt oss? Billige flyreiser. Hvem støtter vi? Norwegian så klart. Forbrukerne jubler. Det eneste som mangler er at landets nye regjering støtter forbrukerne og legger til rette for at Norwegian kan drive flyene fra Norge.

Les også: Flyr i strupen på SAS


- Vil myndighetene at vi skal flagge ut og si farvel til 4500 ansatte i Skandinavia? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.