SAS leverte et resultat før skatt på -554 millioner svenske kroner i første kvartal, mot et resultat på -972 millioner kroner i samme periode året før.
Dette var noe bedre enn ventet. På forhånd hadde analytikerne regnet med et minusresultat på 627 millioner.
- Første kvartal var et kvartal preget av fortsatt økonomisk gjeninnhenting, og den gode konjunkturutviklingen forventes å fortsette i 2011, ikke minst i SAS-konsernets hjemmemarked. Veksten forventes å bli sterkest i Sverige og Norge, men lavere i euro-landene, skriver SAS-sjef Rickard Gustafson i kvartalsrapporten.
Om ikke noe uforutsett skjer, er det gode forutsetninger for positivt resultat før skatt i 2011, mener han.
- Den siste tidens kraftige oljeprisoppgang gjør denne forventningen betydelig mer usikker. Men under forutsetning av at innførte drivstofftillegg i andre halvår 2011 i større grad kompenserer for de økte drivstoffprisene, bør det kunne gå, ifølge SAS-sjefen.
Usikker utvikling
Utviklingen for både yield og drivstoffpriser er usikker fremover, innrømmer han imidlertid. De stigende drivstoffprisene kan påvirke yielden (inntekter per billett, red. anm.) positivt for våren 2011, men påvirker også kostnadsbasen negativt med cirka én milliard svenske kroner for helåret 2011, om det høye prisnivået for drivstoff vedvarer.
- Vi håndterer drivstoffprisen gjennom sikring av drivstoff, innføring av drivstofftillegg og aktivt yield-management. Med økende kapasitet i markedet blir det en større utfordring å få ut full effekt av disse tiltakene, skriver Rickard Gustafson i rapporten.
Rekordhøye drivstoffpriser
Til tross for rekordhøye drivstoffpriser har flere aktører i Norden de siste månedene økt kapasiteten utover den estimerte markedsveksten, og kapasiteten i SAS´ hjemmemarked anslås nå å øke med cirka 10 prosent i løpet av 2011.
- Overkapasitet er det fortsatt på visse markeder, fremfor alt på dansk Europa-trafikk og på det svenske markedet. Totalt forventes markedet å vokse med cirka seks prosent i 2011, og SAS planlegger å øke kapasiteten tilsvarende i løpet av året, heter det i rapporten.
Selskapet rapporterer engangseffekter på -44 millioner svenske kroner i kvartalet, mens det var ventet restruktureringskostnader på 130 millioner svenske kroner.
EBITDAR før engangseffekter ble 451 millioner svenske kroner, mot 257 millioner svenske kroner i samme periode året før. Det var ventet EBITDAR på 571 millioner svenske kroner.
Rapportert EBITDAR ble 407 millioner svenske kroner (158), mot ventet 441 millioner kroner.
Bedre enn ifjor
Driftsresultatet i kvartalet ble -407 millioner svenske kroner (-762), mot ventet -473 millioner svenske kroner. Omsetningen var 9.217 millioner kroner (9.495), mens den på forhånd var ventet til 9.756 millioner svenske kroner.
I første kvartal ifjor leverte SAS nær en milliard svenske kroner i underskudd. Men tross svake resultater og asketap på 460 millioner svenske kroner så daværende SAS-sjef Mats Jansson tegn til bedring.
SAS leverte trafikktall som viste en kraftig vekst i april i år, men det var en enkel forkl#229 på de sterke tallene: Fjorårets askesky-problemer. SAS-aksjen føk likevel rett til værs på Børsen.
Les: Sterke trafikktall fra SAS
Tror på lønnsomt 2011
Ledelsen i SAS mener flyselskapet er på riktig vei og tror resultatet kan ende på plussiden i 2011. Prognosene for året er uendret til tross for oljeprisoppgangen de siste månedene.
Les mer: SAS-sjefen: - 2011 blir lønnsomt
SAS Group