Ifjor høst sto SAS på randen av konkurs. I dag leverte det skandinaviske flyselskapet milliardoverskudd for tredje kvartal. Nå er det nye takter - og ny optimisme, slår salgs- og markedsdirektør Eivind Roald fast.
Markedet jublet og sendte aksjen opp over 12 prosent på Oslo Børs, og nå er utsiktene for å levere plussresultat for helåret 2013 gode. Det er åtte år siden sist, og Eivind Roald har god grunn til å smile bredt:
- Det har vært en fantastisk kvartal og vi knuser analytikernes forventninger. Da vi lanserte omstillingsprosessen i november sa vi hva vi måtte gjøre for at dette skulle gå bra, og nå ser vi effektene. Tallene taler sitt tydelige språk. Vi viser at vi leverer varene, og de resultatene vi ser i dag er en stor honnør til både medarbeiderne og kundene våre. Nå er det payback-time! sier den norske konserndirektøren.
Men ett jubelkvartal alene betyr ikke at SAS er over kneiken, understreker han.
- Vi må fortsatt ha fokus på å jage kostnader og temaet nå er å sørge for stabilt overskudd. Vi satser på å gå i pluss i år, men vi har hele tiden sagt at det ikke blir noe enormt overskudd i 2013, sier Roald.
- Fortsatt tøff konkurranse
SAS-ledelsen anslår fortsatt en EBIT-margin på 3 prosent, men dette kan komme opp i 7-8 prosent i 2014 og 2015, hvis da ikke oljeprisen stiger drastisk.
- I år er vi fornøyd med alt fra 0 til 3 prosent - vi har vært gjennom en ekstrem omstilling, sier Eivind Roald.
Han understreker at konkurransesituasjonen fortsatt er tøff, og at dette neppe vil avta.
- Men ved å levere så gode tall, får vi større finansiell uavhengighet og kan reinvestere i produktene våre. Vi har opprettet 52 nye ruter og om 14 måneder skal vi refreshe kabinene i flyene våre, noe som betyr helt nye seter og infotainment-system. Kundene våre er dessuten svært opptatt av effektivitet, og dette er også noe vi har fullt fokus på å forbedre, forteller konserndirektøren.
Frykter ikke Norwegians USA-satsing
Igår lanserte konkurrenten Norwegian en rekke nye ruter til USA. Eivind Roald er ikke bekymret - og gjør det klart at SAS ikke kommer til å henge seg på med nye USA-ruter fra Oslo med det første.
- Jeg sier ikke at det ikke kommer flere langdistanseruter fra Oslo, men vi betjener et helt annet marked enn Norwegian. SAS er et nettverksselskap, og vi feeder enormt mange passasjerer inn til København og over til USA. Mens Norwegian frakter folk fra punkt til punkt, sender vi folk videre ut i verden. Tallene våre viser at nesten 40 prosent av de passasjerene vi flyr til USA skal videre, og det må vi ha i tankene, sier Roald.
Les også:
SAS taper ikke på Norwegians New York-satsing
Bjørn Kjos satser hardt på USA
Fra å være et flyselskap på kanten av stupet, er SAS definitivt på rett kurs.
- Vi er foroverlent, vi er proaktive. De siste tre månedene har vi fått 1000 nye kunder hver dag, og det synes jeg er ganske tøft! Dette er noe flyanalytiker-"besserwisserne" bør merke seg. De sa at SAS kom til å gå konkurs og at vi aldri i livet ville klare oss. Men gjennom Q1, Q2 og Q3 i år har vi virkelig motbevist dette. Dét er omstilling, det!
Les også: - Det blir ikke billigere å fly nå (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.