Flyselskapet SAS vurderer å investere i høyhastighetsbaner i Norge.
Flyselskapet er blant dem som kan tape mest på etablering av lyntog i Norge. I stedet for å bli taper vurderer SAS muligheten av å kjøpe seg inn i høyhastighetsbaner i Norge, skriver Aftenposten.
– Det er en spennende tanke, og vi følger den utviklingen nøye. I Norge har vi ikke nå noen konkrete planer, men vi ser hvordan dette er blitt håndtert på kontinentet, sier kommunikasjonssjef Kenneth Vikse i SAS.
Samarbeid
Han viser til at Air France/KLM og Lufthansa samarbeider med togleverandører som et svar på utfordringen som nye togtilbud gir. I Sverige har SAS startet samarbeid med togoperatøren SJ.
– I Sverige tilbyr SAS et årskort som kan brukes både på tog og fly. Du kan dra SAS-kortet ditt også når du reiser med tog. Det er første skritt på veien mot et slikt integrert samarbeid, sier Vikse.
På en rekke strekninger i Europa har hurtigtog tatt markedsandeler fra flyselskapene.
– Hvis det faktisk blir lyntog som konkurrerer mot fly for eksempel mellom Bergen og Oslo, så er det ingen grunn til å tro at det vil gå annerledes her enn på kontinentet, og der har det ført til at flyruter er lagt ned. Flyet er blitt utkonkurrert av lyntog, sier Vikse.
Konkurrenten Norwegian har ingen planer om å satse på tog. Selskapet satser heller på miljøvennlige fly.
Les også:
- Trafikken er definitiv på vei tilbake
<b>Lyntog-tenking i to år</b>
- Lyntog til Oslo er et luftslott
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.