SAS skal ansette over 100 nye flyverter og flyvertinner i Norge i den største ansettelsesprosessen på 15 år.
Totalt har flyselskapet behov for over 500 nye kabinansatte.
- Med ansatte som går av med pensjon og slutter i yrket, trenger SAS nye ansatte. I tillegg utvider SAS rutenettet blant annet med langdistanseruter til Asia og USA, sier Ingrid Solberg, som er ansvarlig for rekrutteringen av kabinpersonell i SAS.
For SAS-basen på Gardermoen er det snakk om flest fulltidsstillinger, men også en del faste deltidsstillinger i ressurspoolen til SAS. Ansatte i ressurspoolen jobber fortrinnsvis i sommerperioden og i perioder med økt trafikk, men kan jobbe helt opp til 100 prosent etter behov.
Les også: Dette krever SAS av kabinansatte
Til tross for at de kabinansatte i SAS har gått en del ned i lønn de siste årene, har flyselskapet mottatt svært mange søknader til de ledige stillingene.
- Vi er ikke bransjeledende på lønnskalaen lenger, dette er ingen lukrativ jobb, men hardt arbeid med lange dager og mye reising. Likevel kan vi glede oss over stor søkerpågang. Det var mer glamour tidligere og jeg tror nok de fleste er klar over at yrket har endret seg, men dette er fortsatt drømmejobben for mange, sier Solberg.
- Livsstilen frister
Mens man ifjor hadde over 3.000 søkere til cirka 160 ledige stillinger, er det nå rundt 1.500 søkere til 500 jobber.
- Så vi har fortsatt mange kandidater å velge mellom, sier hun.
Hun tror flyvertinneyrket fortsatt er så attraktivt fordi man får være på farten, reise og oppleve nye steder og møte mange nye mennesker hver eneste arbeidsdag.
- Jeg har inntrykk av at det er livsstilen som frister mange. Mens man tidligere jobbet i kabinen i SAS hele karrieren frem til pensjonsalder, har dette endret seg. Nå er det mange kabinansatte som jobber hos oss i bare noen år før de går videre i karrieren, sier Solberg.
- Hvem søker?
- Vi har en utrolig variert søkermasse, blant annet mange søkere som har høy utdanning og en mastergrad på cv-en. Det er alt fra lærere til sykepleiere, økonomer og jurister som vil jobbe i luften. I tillegg får vi søkere fra andre flyselskaper. Et av fortrinnene våre er at vi tilbyr fast jobb med skandinaviske lønns- og arbeidsvilkår, sier Ingrid Solberg.
- Vanskelig å gi slipp
Karriererådgiver Mette Manus i Manus Motivasjon er ikke overrasket over at flyvertinneyrket fortsatt er så ettertraktet:
- Jeg har selv møtt en del nedbemannede flyvertinner, og alle snakker så varmt om jobben de hadde. De virkelig elsket jobben sin. Ja, yrket er helt annerledes i dag enn tidligere, men jeg tror livsstilen frister mange unge mennesker med eventyrlyst. Å jobbe med mennesker, være på farten og oppleve nye steder er noe mange ønsker. Da gjør det ikke så mye om glamouren ved yrket er borte, sier hun.
Hun har inntrykk av at mange «bare skal jobbe et år eller to», men så endrer innstillingen seg.
- Jeg vet at mange jobber som kabinansatt langt lenger enn de egentlig hadde tenkt. Når man først har vennet seg til en slik livsstil, er det vanskelig å gi slipp på den, sier hun.
Les også:
Nordisk finanssuksess – uten Norge
Trues av høyteknologi (DN+)
Se også:
Slik blir du flyvertinnenes yndling
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.