- Luftfartsindustrien er ikke tjent med så mye konfliktstoff.
Det har vært altfor mye bråk og for mange streiker i flybransjen de siste årene, mener SAS-direktør Eivind Roald.
Selv fikk SAS en kabinstreik midt i fanget i forrige uke, som de tapte 50 millioner svenske kroner på. Og toppsjef Bjørn Kjos i Norwegian har måttet sette alle innenriksfly på bakken i Norge de to siste dagene på grunn av pilotstreik.
- Dere har vært gjennom noen streiker tidligere. Vil du gi Bjørn Kjos noen gode råd?
- Nei, det vil jeg ikke. Men jeg er forundret over at Norwegian-streiken kom nå og ikke da disse datterselskapene ble opprettet, sier Roald.
SAS gikk på en ny smell i første kvartal: Ny stor SAS-smell
...og tapte 50 millioner svenske kroner på streiken: - Yes, det var 50 millioner rett ut av vinduet
Gir Kjos støtte
SAS er nå i gang med forhandlingene med sine piloter. Men Eivind Roald er ikke redd for at det kan gå skeis:
- Nei, både vi i SAS-ledelsen og pilotene forstår og aksepterer at markedet er i endring og at vi må tilpasse oss en ny virkelighet. Da kan man ikke holde på alle rettigheter man har hatt - men det betyr ikke at vi skal gå bort fra skandinaviske arbeidsforhold, sier han.
- Vi trenger enklere kollektivavtaler enn de vi har i dag, som gir SAS mulighet til å handle raskere i markedet og i økende grad tilpasse produksjonen til sesongvariasjoner, forklarer Eivind Roald.
Nå får Bjørn Kjos støtte fra SAS-toppen:
- Jeg deler Kjos' bekymring på et punkt: Det er ikke de ansatte som skal bestemme hvor man skal fly eller hvor man skal jobbe. Det gir ingen bærekraftig utvikling, men snur alt på hodet, sier Roald.
- Tenk om pilotene våre skulle bestemme hvor SAS skulle fly eller hvordan vi skal ekspandere. Det er ledelsen og ikke pilotene som har den beslutningsmakten. Men selvsagt skal alt skje innenfor myndighetsgrenser og hva som er forsvarlig, sier han.
- Ligger litt etter
Mens andre industrier har hatt en smertefri overgang til det moderne arbeidslivet, har flybransjen slitt langt mer, ifølge Eivind Roald.
- Flybransjen i hele Europa ligger litt etter det moderne arbeidslivet. I andre bransjer har man klart å få til godt samarbeid mellom fagforeninger og ledelse, med en felles forståelse av at arbeidslivet er i endring. Der har vi en vei å gå. Flybransjen må bli mer bærekraftig enn den er i dag, sier han.
- SAS og andre flyselskaper er avhengige av betydelig mer fleksibilitet fra de ansattes siden for å kunne være lønnsomme i fremtiden. Det må man forholde seg til, sier Roald.
Når det er sagt, skal SAS holde fast ved den skandinaviske modellen, beroliger han.
- Men å tviholde på alle gamle rettigheter man har hatt opp gjennom historien, det går bare ikke i hop. Og det må de ansatte forstå. De endringene som gjøres vil imidlertid aldri gå ut over sikkerheten, for det er myndighetene som styrer hvor langt man skal fly og hvor mange arbeidstimer man kan jobbe, sier Eivind Roald.
Les også: De kabinansatte i Danmark: Vi skal forhandle merSAS: Nei, det skal vi ikke
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.