Mens SAS skjerper spareknivene atter en gang, angripes selskapet fra alle kanter av lavkostoperatører og oljesmurte arabiske flyselskaper.

Fortsatt intens konkurranse og prispress sørget så også for at den tidligere skandinaviske storheten tapte over én milliard svenske kroner mellom februar og april.

Nå varsles nye kostnadskutt og nye ruter.

- Presses for langt

Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank påpeker at SAS ikke klarer å kutte kostnader like raskt som inntektene faller. Han er derfor ikke overrasket over de brutale tallene.

- Hovedproblemet i den europeiske luftfarten i dag, er at det er for mye kapasitet og billettprisene presses for langt ned. Det hjelper alltid å kutte kostnader, men jeg tror ikke det er det som vil sørge for at SAS vil sørge for å gå med overskudd igjen, sier Jacobsen til DN.

SAS-konsernet har tapt over en halv milliard svenske kroner på driften og nær én milliard netto halvveis i regnskapsåret.  Swedbank-analytikeren utelukker at SAS vil tjene penger i år, og tror at prispresset er kommet for å bli.

- Man trenger en konsolidering i Europa og mange færre flyselskaper slik som har skjedd i USA. Da vil man kunne stramme opp markedet og få opp prisene.  Inntil flere flyselskaper enten går konkurs eller blir kjøpt opp av en av de større aktørene, så tror jeg det blir veldig tøft å gå med overskudd i Europa, sier Jacobsen.

- Bedre å vente

I dagens marked er det kun selskaper med svært lav kostnadsbase som leverer positive tall, som Ryanair, Easyjet og Norwegian, påpeker analytikeren.

- Disse selskapene fortsetter å ta markedsandeler med bakgrunn i de svært konkurransedyktige kostnadende der har, sier han.

- Er det blitt så ille nå at SAS ikke fremstår som en oppkjøpskandidat?

- Jeg tror ikke SAS har fremstått som en attraktiv oppkjøpskandidat på veldig, veldig mange år. Grunnen er at de fleste flyselskaper i Europa sliter med lønnsomheten på kortbanenettet og det å kjøpe flere flyselskaper som også sliter med lønnsomheten er det ikke logikk i, sier analytikeren.

- For de store, toneangivende aktørene er det nok bedre å vente på at selskaper skal falle fra, sier han.

Jacobsen er positiv til at SAS nå lanserer nye direkteruter til Nord-Amerika og USA fra Oslo og Stockholm, og bytter ut flyene. Endringene, som gjør at norske og svenske passasjerer igjen slipper å reise via København på interkontinentale ruter, kommer først høsten 2015.

- Ideelt sett burde det vært gjort for mange år siden, men det er fornuftig at de gjør det, og det er det viktigste, sier eksperten.

Swedbank har en salgsanbefaling på SAS-aksjen med kursmål ti svenske kroner.

Høye kostnader, lave inntekter

Analytiker Lars Heindorff i ABG Sundal Collier ventet svake SAS-resultater etter at selskapet varslet om utviklingen i forrige måned. Han ble imidlertid overrasket over de fortsatt høye kostnadene.

- Det som er problemet er at kostnadene faller kun med en halv prosent, mens enhetsinntektene faller med nesten elleve prosent. Sålenge enhetsinntektene faller så mye og kostnadene ikke faller mer, så kommer vi til å se at SAS leverer underskudd, sier Heindorff til DN.

Analytikeren tror ikke de nye tiltakene vil være tilstrekkelig, sålenge enhetsinntekten faller så mye som den gjør. Han mener også de lave billettprisene er kommet for å bli.

- De kan ikke gjøre så mye annet enn å fortsette å redusere kostnadene. Problemet er at selskapet har en arv i sin kostnadsstruktur som gjør det vanskelig å komme ned på samme nivå som Eeasyjet og Norwegian, som også har begynt å spare. Det er et "moving target", og det ser vi nå, sier Heindorff.

ABG har en salgsanbefaling på SAS-aksjen med kursmål 11,6 svenske kroner.

Les også:
SAS kutter 300 stillinger
Brutale SAS-tall - varsler nye kostnadskutt
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.