SAS leverte litt bedre tall enn ventet i tredje kvartal i år, men prispresset tynger resultatet: SAS leverer bedre enn ventet, men...
Nå skal flyselskapene overkapasiteten til livs.
- Vinterprogrammet viser at konkurrentene våre reduserer sin kapasitet noe, og selv legger vi opp til en kapasitetsvekst på O prosent. Dette er sunt for bransjen, som har vært preget av fullstendig overkapasitet. Det er umulig å tjene penger i en slik situasjon, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN.
- Betyr dette at kundene kan vente seg høyere billettpriser fremover?
- Ja, jeg vil si at prisbildet blir mer normalisert. Flybillettprisene skal opp. Alle ivrer etter billige flyturer, men det kundene må forstå er at flyselskapene må tjene penger hvis de skal ha råd til nye fly, flere destinasjoner og et bedre produkt. Hvis denne overkapasiteten hadde fortsatt, ville resultatet blitt at flyselskapene måtte ha lagt ned rute på rute på rute, sier Roald.
Slår tilbake mot Kjos
- De roper høyest, men det er selvpåførte skader, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos om SAS´prispress-uttalelser da lavprisflyselskapet la frem sine kvartalstall i sommer.
- Det nytter ikke å klage når de selv setter så mye kapasitet inn i markedet.
Nå slår Eivind Roald tilbake:
- Det er ikke SAS som har bidratt til den voldsomme overkapasiteten. Og det har vi klare tall som beviser: I vinterhalvåret ifjor hadde SAS en kapasitetsvekst på 4 prosent, mens Norwegian hadde hele 14 prosent. Og i sommerhalvåret hadde Norwegian 6 prosent kapasitetsvekst mot SAS´ 3 prosent.
- Her sitter Bjørn Kjos i glasshus når han uttaler seg, hevder Roald.
Voldsomt prispress
Norwegian peker på sin side på at selskapets relative kapasitetsvekst er høyere fordi selskapet i utgangspunktet har lavere antall tilgjengelige seter enn SAS. En lik vekst i antall seter vil dermed slå ut i høyere prosentvis kapasitetsvekst for Norwegian enn for SAS.
Konkurransepresset i internasjonal luftfart har sjelden vært større enn i år, noe som avspeiles i konstante fall i billettprisene. Den sterke konkurransen har tvunget flyselskapene til å sette ned prisene, da de heller vil ta mindre for billettene enn å risikere å fly med mange tomme seter.
De lave billettprisene har gitt SAS rekordhøy fyllingsgrad. Men analytikere har påpekt at billettprisene faller raskere enn SAS klarer å kutte kostnadene. Dermed bør de i stedet for å øke kapasiteten få opp billettprisene.
Eivind Roald er enig:
- Den knallharde konkurransen har kostet flyselskapene mye. Alle vil få det bedre når kapasiteten blir mer tilpasset etterspørselen. Når kapasiteten går ned, går prisene opp - og flyselskapene kan tjene penger igjen.
Les også: Tause om flyvertinnenes fremtid i SAS
Markant prisfall - og flybillettprisene vil fortsette å falle
- Emirates er også et lavprisflyselskap
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.