SAS leverte et resultat før skatt på 756 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Dette var langt svakere tall enn i fjorårsperioden, men noe bedre enn analytikerne hadde ventet.

Prispress til tross:

- Den høye passasjerveksten og produktiviteten viser at strategien vår gir effekt, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en kommentar.

Han tror fortsatt på positivt resultat før skatt for regnskapsåret sett under ett.

Arbeider med ytterligere sparetiltak

I juni annonserte SAS at de trapper opp tiltakene for å styrke konkurransekraften.

- Vi har nå tilpasset organisasjonen for raskt å gjenomføre endringer som gir en resultateffekt på én milliard svenske kroner, og arbeidet med ytterligere tiltak fortsetter i et høyt tempo, skriver Gustafson i kvartalsrapporten.

Nye SAS-kutt er tvingende nødvendig, skrev den danske Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen i et notat før dagens kvartalspresentasjon.

Han ventet også at det harde prispresset i markedet samt høyere drivstoffutgifter ville tynge SAS-tallene.

- SAS har behov for å etablere et langtidsholdbart inntjeningsnivå, etter at spareprogrammet 4XNG nødlandet som løsning på SAS´ inntjeningsproblemer i forbindelse med nedjusteringer i mai. Vi forventer at en stor del av neste omgang innsparinger blir i form av en ytterligere utrulling av Lean-programmer og effektiviseringer i administrasjonen, skrev senioranalytikeren i notatet: Venter nye SAS-kutt

Senker kapasiteten

Rickard Gustafson understreker at SAS jobber i høyt tempo for å skape langsiktig lønnsomhet.

- SAS fortsetter det intensive arbeidet for å styrke konkurransekraften. SAS planlegger å opprettholde frekvensene i vinterprogrammet, men senke kapasiteten gjennom optimering av flyflåten. Resultateffektene fra omstillingsprogrammet for regnskapsåret 2013/2014 forventes å beløpe seg til cirka 1,2 milliarder svenske kroner. De nye kostnadstiltakene som initieres kommer til å resultere i omstrukturingskostnader som vil belaste resultatet i inneværende regnskapsår, skriver SAS-sjefen.

Enhetsinntekten (PASK) sank med 7,1 prosent, mens enhetskostnaden (CASK) sank med 5,6 prosent i kvartalet.

Tross den intensive konkurransen valgte rekordmange å reise med SAS. I tillegg til en sterk passasjervekst fortsetter fremgangen med det fornyede Eurobonus-programmet. Antallet medlemmer økte med cirka 50.000 per måned og er nå oppe i totalt 3,5 millioner.

- Hypotetisk

180 kabinansatte i Finnair mister jobben når flyselskapet neste år oppretter baser i Singapore og Hong Kong, og i stedet leier inn flyvertinner fra det norske bemanningsselskapet OSM Aviation.

De neste to årene forventer Finnair å outsource bemanningen på rundt 20 mellom- og langdistanseruter. Dette er en del av et større spareprogram. Norwegian leier allerede inn kabinpersonell på sine langruter. Men SAS-eierne er foreløpig tause om problemstillingen, som de kaller hypotetisk: Tause om flyvertinnenes fremtid i SAS

 

SAS Gruppen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.