Dette skrev Niels Møller, lederen i Dansk Pilotforening (DPF) i SAS, i et åtte siders brev til sine medlemmer etter at de danske pilotene sa ja til ny kollektivavtale 1. april.
Han fryktet at det ville bli SAS-streik - og han fikk rett.
Etter å ha kommet til enighet med tre pilotforeninger som utgjør 80 prosent av SAS-pilotene, ble det brudd i meklingen mellom SAS-ledelsen og SAS Norge Flygerforening (NSF) torsdag morgen.
Hele brevet fra den danske pilotlederen er gjennomsyret av frustrasjon over de norske pilotene. Og han sammenligner til og med pilotene med kapteinen på «Titanic», som styrte rett mot isfjellet.
- Da «Titanic» 14. april 1914 klokken 23.46 traff det isfjellet som sendte skipet mot Atlanterhavets bunn og etterlot 1517 døde i kjølvannet av kollisjonen, skjedde det på tross av at kaptein Edward John Smith i løpet av skipets siste døgn mottok minst tre advarsler om isfjell forut, skriver han.
Han påpeker at de danske pilotene helt siden slutten av oktober har vært løpende orientert om SAS' økonomiske situasjon og de mulige konsekvensene det vil få hvis ikke ledelsen er i stand til å få situasjonen under kontroll. Derfor ville pilotene gjøre sitt ytterste for å sikre sine egne jobber.
- Kan bli det endelige dødsstøtet
Møller er derimot ikke imponert over måten NSF har håndtert saken på.
- Er en konflikt for å holde fast på ervervede rettigheter en mulighet? Ja, det er det, men det innebærer også samtidig en vesentlig økt risiko for at SAS' skrantende økonomi svekkes i et slikt omfang at selskapet kollapser, skriver han. Og videre:
- Hvis Dansk Pilotforening skal sende sine medlemmer ut i en konflikt, så er det ikke bare på bekostning av egne medlemmer, men også på bekostning av alle SAS-ansatte, dersom konsekvensen av den konflikten blir det endelige dødsstøtet til selskapet. Det ansvaret er enormt.
Norske piloter alene om å streike
Det er fire pilotforeninger i SAS. Én i Sverige, én i Danmark og to i Norge.
Onsdag i forrige uke ble den gamle Braathens-foreningen, som i dag heter SAS Norge Flygerforening (SNF), enig med ledelsen om en ny kollektivavtale.
Rundt 500 piloter i Dansk Pilotforening sa i slutten av mars ja til en ny kollektivavtale med SAS. Like før hadde rundt en tredel av pilotene blitt flyttet til et nytt datterselskap i SAS, Cimber Air. De danske pilotene måtte skrive under innen 1. april for å hindre at pilotene i Cimber Air ble stående uten avtale.
Så gjensto nær 700 piloter i Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og Svensk Pilotforening. Torsdag morgen, over ni timer på overtid, ble SAS enige med de svenske pilotene.
Nå er det altså kun pilotene i NSF som er i streik.
Flere kansellerte avganger
På grunn av pilotstreiken må SAS kansellere fem interkontinentale flyvninger i pinsehelgen.
Oslo - New York søndag er blant de berørte rutene. I tillegg kanselleres fire interkontinentale flyvninger fra København. Det gjelder til Shanghai lørdag og søndag, Chicago søndag og San Francisco søndag.
Hver kansellering rammer 500 passasjerer og koster 1,6 millioner kroner, opplyser SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen: SAS kansellerer fem flygninger
Det har ikke lyktes DN å få en kommentar fra fungerende leder i NSF, Rune Sundland. Men torsdag sa han til NTB at det i realiteten var et ultimatum SAS kom med: - Det var sånn: «Ta dette eller ingenting». Det var elementer i det som vi mener er uforsvarlige, så vi kunne ikke godta det, sa han: - Det var sånn: «Ta dette eller ingenting»
Til Aftenposten fredag sa Sundland at streiken står om hvor lenge piloter på selskapets langruter skal kunne jobbe sammenhengende. Pilotene setter grensen på 9 timer, mens flyselskapet vil ha 11 timer.
Les også: - Døra vår står åpen!
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.