Etter et sesongmessig svakt første halvår skal SAS ta igjen det tapte.

Torsdag la SAS frem resultatene for sitt regnskapsmessige tredje kvartal 2015/16 - og akkurat som analytikerne ventet, ble det knalltall:

Resultatet før skatt havnet på 1.036 millioner svenske kroner.

- Justert for den streiken vi hadde i Sverige i juni, var resultatet drøyt 140 millioner bedre enn samme periode ifjor, noe som hovedsakelig skyldes økte inntekter som følge av at flere reisende velger SAS. Resultatet er også positivt påvirket av lavere drivstoffpriser, som for en stor del motvirkes av negative valutaeffekter og høyere tekniske kostnader, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en kommentar.

Intens konkurranse legger press på yielden

SAS-sjefen legger imidlertid ikke skjul på at konkurransesituasjonen fortsatt er hard:

- Det har ført til fortsatt yield-press, samtidig som usikkerheten i omverdenen har økt. Dette, sammen med kommende finansieringsbehov for fly og låneforfall, understreker viktigheten av at vi intensivt jobber videre med å effektivisere virksomheten, styrker vår finansielle stilling og drar nytte av kundeinvesteringene våre, fortsetter han.

SAS Gruppens valutajusterte yield var ned syv prosent i august 2016, sammenlignet med samme måned året før.

SAS gjentar at intens konkurranse og lavere priser på drivstoff har presset yielden, og at denne har falt mer enn ventet i 2016.

Yielden er inntekt per fløyet passasjerkilometer.

Resultat før skatt i kvartalet var ventet til 1.051 millioner svenske kroner.

Også i fjorårsperioden klarte SAS å få et resultat før skatt som havnet over milliarden. Dette kvartalet omfatter månedene mai, juni og juli, som tradisjonelt sett er de sterkeste hos flyselskapet som følge av stor sommertrafikk.

SAS' regnskapsår løper fra 1. november til 31. oktober det påfølgende året.

Solide trafikktall

SAS-gruppens regulære passasjertrafikk (RPK) var opp 12 prosent i august 2016, sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding fra SAS torsdag.

Kapasiteten til SAS' regulære trafikk, målt i ASK (antall setekilometer), var opp 11 prosent i perioden, sammenlignet med samme måned året før.

SAS-gruppens samlede passasjertrafikk var opp 4 prosent i perioden, sammenlignet med samme måned året før.

Kapasiteten til SAS' samlede trafikk, målt i ASK, var opp 9,2 prosent.

 

SAS Gruppen

 

Flere av SAS' konkurrenter er blitt rammet av terrorfrykt og økonomisk usikkerhet den siste tiden - og det vil øke prispresset i markedet, sa aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank tidligere denne uken: Venter knalltall fra SAS

- Vi tror ikke SAS blir så hardt rammet av terrorfrykten. Men utfordringene fra billettprispresset i resten av Europa og på oversjøiske ruter kan ikke SAS unngå å merke, uttalte Pedersen.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr sa i forrige uke at han «aldri har sett noe lignende i hele sin karriere», ifølge Bloomberg.

Utfordringen for flyindustrien er store svingninger i etterspørselen, som følge av terrorangrep på noen av Europas mest populære turistdestinasjoner og konsekvensene av brexit, sa han.

- Volatiliteten i markedet har blitt enorm, la han til.

Oppgraderer kort- og mellomdistanseflåten

SAS skriver også i en melding torsdag at flyselskapet nå skal investere en halv milliard kroner i Wifi og en oppgradering av kort- og mellomdistanseflåten.

Det første flyet med den nye kabinen blir SAS' nye A320neo som kommer i oktober 2016.

I tillegg til 30 nye A320neo vil også 70 eksisterende kabiner bli oppgradert mellom 2017 og midten av 2019. Totalt innebærer satsingene på Wifi og oppgradering av kabiner en investering på cirka 500 millioner svenske kroner i løpet av en treårsperiode.

Les også: - Europeisk flyindustri forsvinner hvis man ikke tar grep

 

LES OGSÅ:

Hun blir ny P3-sjef

De skulle reklamere for lederkonferanse. Det gikk ikke som ventet

SE OGSÅ:

Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:

Her er den første iphonen uten plugg
Da Apple viste fram iPhone 7 onsdag kveld, skjedde det som har vært diskutert og fryktet blant enkelte i forkant. Selskapet har nemlig bestemt seg for å fjerne muligheten for å koble til hodetelefoner via minijack på den neste iPhonen.
01:29
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.