SAS mener konkurrenten Norwegian blir favorisert av norske myndigheter og truer med utflagging av arbeidsplasser dersom ikke noe endres.
I et brev til Samferdselsdepartementet klager SAS over det de mener er urimelig favorisering av konkurrenten Norwegian, skriver Aftenposten og Klassekampen.
At flyselskapet som ledes av Bjørn Kjos kan fly langdistanseruter med lavtlønnet asiatisk arbeidskraft uten arbeids- og oppholdstillatelse i Norge, mener konkurrenten er urettferdig og basert på en dispensasjon Norwegian har fått fra den norske utlendingsloven.
Garanterer ikke
I brevet til departementet truer SAS med at de må vurdere egen ansettelsespolitikk dersom ikke myndighetene sørger for like konkurransevilkår.
– Vårt utgangspunkt er fremdeles at vi skal basere oss på egne, fast ansatte på skandinaviske vilkår som bor, jobber og betaler sin skatt i Skandinavia. Men vi kan ikke garantere dette for all fremtid dersom konkurrentene får myndighetenes tillatelse til å operere under andre og langt mer gunstige økonomiske forhold, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke kommentere brevet fra SAS. I en epost til Aftenposten skriver han at det er Samferdselsdepartementets målsetting at norske luftfartsaktører skal ha like rammevilkår for sin virksomhet.
– Må være i EU
Til Klassekampen sier informasjonssjef i Norwegian, Anne Sissel Skånvik at det delvis statlige eide SAS ikke burde rope så høyt om forskjellsbehandling.
– På samme måte som SAS, må Norwegian ha et fotfeste i EU, og det at Norge står utenfor EU gir Norwegian en konkurranseulempe når det gjelder trafikkrettigheter. Norwegian har derfor etablert et selskap i EU og dette selskapet har søkt om å fly til USA på samme måte som vi flyr i dag, påpeker hun.
For hver hundrelapp SAS tjente i fjor, brukte selskapet 32 kroner til lønninger og pensjoner. Det er den høyeste ansattkostnaden i bransjen. Norwegian på sin side med en ansattkostnad på 17,4 prosent av de totale inntektene, viser tall utarbeidet av analysebyrået Capa centre for Aviation og nylig gjengitt i en forskningsrapport om norsk luftfarts fremtid fra Arbeidsforskningsinstituttet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.