Onsdag leverte SAS solide tall for fjerde kvartal. Flyselskapet har gått fra et resultat før skatt på minus 450 millioner svenske kroner i fjerde kvartal ifjor, til et resultat før skatt på 867 millioner svenske kroner i år.
- Vi er fornøyd med at de endringene og omstillingene vi gjør i selskapet gir ordentlig gode resultater. Det har vært et arbeid som har pågått i mange år, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN.
- Les mer: SAS overgår forventningene
Endring i oljebransjen
Roald legger likevel ikke skjul på at selskapet befinner seg i en tøff situasjon, både som følge av høy konkurranse og at oljesmellen tynger deler av Norge.
- Vi merker at det er en endring i oljebransjen. Det ville vært helt naivt å tro noe annet, sier han.
Flyselskapet ser at det er en nedgang i antall reisende i Stavanger-regionen.
I september la SAS dessuten ned den såkalte «oljeruten», som gikk direkte fra Stavanger til Houston i USA.
- Deler av næringslivet reiser mindre, understreker Roald.
Sterk svensk vekst
Imidlertid trekker han frem tre faktorer som kompenserer for denne nedgangen. SAS har flere ben å stå på, påpeker SAS-direktøren.
- Når deler av den norske geografien ikke leverer like mye som tidligere, har vi Sverige som har en fantastisk utvikling i tråd med den svenske økonomien som går ganske bra, sier Roald.
Han viser til en enorm utvikling i det svenske markedet, som veier opp for den negative utviklingen i deler av Norge.
Fulle fly til og fra syden
I tillegg til dette opplever flyselskapet en pågang i antall privatreisende.
- Vi har en veldig positiv utvikling på privatmarkedet. Det er jevnlig fulle fly til sydlige deler av Europa, sier Roald.
SAS merker ikke at nordmenn reiser mindre som følge av den svake kronen.
Flyselskapet ser heller tegn til at flere utenlandske turister reiser til Norge, dette er med på å øke trafikken.
- Europeere reiser mer til Norge. Vi ser en veldig stor og positiv inngang fra Europa og inn på det norske markedet, sier Roald.
Satser på langdistanse
Til neste år satser SAS stort på langdistanse, i likhet med sin norske konkurrent Norwegian.
Roald viser til at flyselskapet skal lansere en rekke nye destinasjoner i 2016. Nylig lanserte SAS en ny rute til Hong Kong.
- Så kommer LA, Boston og Miami fortløpende som perler på en snor, sier Roald.
Han er ikke bekymret for at den svake norske kronen vil hindre nordmenn i å dra på ferie.
- Vi ser ingen tegn til at nordmenn reiser mindre på grunn av den svake kronen, sier SAS-direktøren. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.