Saken oppdateres.

Flyselskapet SAS nedjusterer sine forventninger for resten av året, melder selskapet i en børsmelding.

Selskapet ser svakere tall allerede fra andre kvartal.

SAS peker på at kapasitetsøkningen i markedet har skapt «et historisk høyt yield-press». Yield er inntekt per passasjerkilometer.

LES OGSÅ: - Forbrukerne har selv skapt lavprisflybølgen

«De siste seks månedene har kapasiteten i det svenske markedet økt med over fem prosent, blant annet som følge av at flere aktører har overført kapasitet til det skandinaviske markedet», heter det i meldingen.

I mars meldte Lufthansa at selskapet satser hardt på Skandinavia.

- Høyere press

- Marked og kapasitet har endret seg. Vi ser at kapaisteten har økt. Konsekvensen av dette er at antall stoler som tilbys øker mer enn antall passasjerer. Presset på inntekten blir høyere, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS til DN.

Selskapet venter nå at både yield og pask vil falle, som følge av det mer utfordrende marked.

Pask defineres som passasjerinntekter dividert med regulær ASK.

«For SAS' del innebærer dette at yield og pask utvikles svakene enn ventet under andre kvartal. I mars sank SAS' valutajusterte yield og pask med henholdsvis 5,3 og 9,8 prosent», skriver selskapet.

- Jobben er ikke over

Høsten 2012 iverksatte SAS omfattende kostnadskutt, inkludert kutt i lønn og pensjon, samt nedbemanning. SAS skriver i dagens melding at omstruktureringsprogrammet ventes å gi positiv resultateffekt på 1,2 milliarder svenske kroner i løpet av 2013 og 2014.

- SAS jobber hele tiden med å effektivisere og forbedre driften, og har vært gjennom noen av de største endringene i skandinavisk historie. Det siste halvannet året er det gjort masse for å skape et mer fremtidsrettet flyselskap. SAS har jobbet veldig hardt for å skape mer effektiv drift, men jobben er ikke over. Det er konkurranse i hele markedet, og vi er vant til en hard konkurranse, sier Tormod Sandstø.

Trafikktall

Resultatvarselet kommer samtidig med selskapets trafikktall for april.

SAS Gruppens regulære passasjertrafikk (RPK) steg 13,7 prosent i april 2014 sammenlignet med samme måned året før.

Kapasiteten til SAS regulære trafikk målt i ASK (antall setekilometer) var opp 1,2 prosent, skriver TDN Finans.

SAS' totale passasjertrafikk, som inkluderer charter, steg 9,7 prosent på årsbasis i april. Kapasiteten målt i ASK, inklusive charter, var opp 2,7 prosent.

- Den økende konkurransen om kundene betyr at SAS nå må agere mer aggressivt. Vi har skjerpet tilbudet til de som reiser hyppig i Skandinavia, intensivert vår markedsføring og ser nå en økning av antall kunder, noe som resulterer i en høyere kabinfaktor. Samtidig gjør usikerheten rundt kapasitetsutviklingen i markedet at innteketene fra de økte volumene er vanskelig å forutsi, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en kommentar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.