- Dette tallet kunne vært mye verre, sier den danske Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen om SAS' yield i juli i år.
SAS fløy 2,5 millioner passasjerer i juli. Det er ny passasjerrekord for en juli-måned. Fyllingsgraden endte på 88,2 prosent - og har heller aldri vært høyere i en enkeltmåned tidligere.
SAS-gruppens regulære passasjertrafikk (RPK) steg 10,4 prosent i juli 2016, sammenlignet med samme måned året før: Rekordmange fløy SAS i juli - men intens konkurranse presser inntjeningen
SAS Gruppens valutajusterte yield (inntekten per fløyet passasjerkilometer) falt én prosent i juli 2016, sammenlignet med samme måned året før.
SAS skriver i mandagens rapport at intensivert konkurranse og lavere drivstoffpriser har lagt et press på yielden, som har falt mer enn ventet i 2016.
- Trafikktallene for juli er solide og viser at vårt tilbud er både attraktivt og konkurransedyktig, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i en pressemelding mandag.
Han legger likevel ikke skjul på at selskapet er nødt til å fortsette å redusere kostnadene:
- Det er spesielt gledelig at svaret på vårt utvidede langdistansetilbud og fritidsorienterte linjer i Europa har vært så sterkt. Samtidig kommer en stor del av veksten innen fritidssegmentet, der prissensitiviteten er høyere, noe som betyr at vi må jobbe intenst for å effektivisere vår virksomhet ytterligere, sier Gustafson.
- Ser ut til å stabilisere seg
SAS-aksjen stiger bratt i Stockholm på mandagens sterke trafikktall.
- Juli er en spesiell måned med normalt mye trafikk. Likevel er dette sterkt. SAS løfter belegget og leverer gode juli-tall, men slike juli-tall gjør det ikke selvfølgelig at de neste månedene blir like sterke, sier Jacob Pedersen.
Han sier at SAS har grunn til å være fornøyd med både passasjerrekord og fyllingsgrad-rekord, likevel er det ett tall han er mye mer opptatt av:
- Yielden har vært under press i år, og jeg ville ikke blitt overrasket om yielden hadde falt mer i juli. Men at yielden ikke falt mer enn én prosent - dette er et godt tegn. Det betyr at yielden ser ut til å stabilisere seg, sier analytikeren.
Han tviler på at den tøffe konkurransen mellom flyselskapene vil bli mindre tøff fremover. 30. oktober starter Ryanair med London-flyvninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen, noe som kan ende i priskrig på ruten.
- SAS tilbyr et helt annet produkt enn Ryanair, men det er likevel ingen tvil om at Ryanair vil legge ytterligere press på prisene. Billettprisene vil holde seg lave fremover, det er jeg ganske sikker på, sier Jacob Pedersen.
- En suksess
Også Swedbank-analytiker Hans-Erik Jacobsen er enig i at SAS-tallene var gode. Han ble i likhet med Sydbank-analytikeren overrasket over yield-utviklingen:
- Yielden var vesentlig bedre enn på lenge, så det tallet var overraskende bra. I tillegg ser vi veldig god etterspørsel og stappfulle fly. Sommerprogrammet til SAS i år må sies å være en suksess, sier han til DN.
Les også:
Leilighetsprisene steg 123 prosent raskere enn eneboligprisene
Dette kan avgjøre om du blir en supersjef
Sjokolade kan redusere demensrisiko
Les også DNs spesial: Hvordan rote bort en god ledelse på 14 dager.
Anbefalt av DNtv:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.