Mens norske bønder raser mot Sylvi Listhaug, satser slakterimillionær Anbjørn Øglend (44) 50 millioner kroner på ny gård. Målet er å lage verdens beste biff.
Det er ikke mer enn én drøy måned siden Øglend solgte deler av sin slakterivirksomhet til giganten Nortura. Det ga egersunderen en gevinst på flere hundre millioner kroner. Torsdag lanserte Øglend det som er en av de største investeringene noensinne i et norsk gårdsbruk.
– Jeg har vært i Japan og i USA og studert gårdene der. Det er ingen grunn til at vi ikke skal klare det samme her i Norge når det gjelder kjøttkvalitet, sier Øglend.
– Mens bøndene går i demonstrasjonstog i Oslo, satser du titall millioner?
– Ja, landbruket i Norge må tenke nytt. Du kan godt si at landbruket trenger Sylvi Listhaug. Hun er et friskt pust. Vi trenger rett og slett et taktskifte i norsk landbruk. Alle kan jo se at vi ikke kan fortsette slik vi gjør i dag, sier Øglend.
Øglend har i de siste ti årene satset stort på å få frem kvalitetsprodukter. Merkenavnet Jæren Smak er utviklet av hans heleide Prima Gruppen. Mens gravemaskinene durer i bakgrunnen, biffer og hamburgere ligger på grillen, forteller Øglend om storsatsingen.
– Rundt 20 millioner kroner vil bli brukt bare på oppbyggingen av gården. I tillegg skal det kjøpes inn dyr og settes av driftsmidler. Tilsammen vil det koste 50 millioner kroner, sier Øglend.
Det er 300 dyr av Angus-rasen som skal fylle båsene på forsøksgården.
– Hvordan skal du klare å få frem en kvalitet norske bønder hittil ikke har klart?
– Vi skal bruke tid. Langsiktighet er ikke en formiddag, men flere år. Men det handler om å profesjonalisere alle ledd. Vi må systematisere hele produksjonsprosessen. I dag er det slik at hver bonde avler opp sine dyr slik han vil. Bonden blir heller ikke premiert for kvalitet. Å produsere norsk kjøtt er som å drive med bodybuilding. Det handler om å produsere tyngst mulig, sier han.
Driften rundt den nye storgården vil bli organisert ved at rundt ti mindre lokale gårdsbruk leverer kalver til gården der sluttforingen av dyrene vil foregå. I dag brukes rundt ti prosent av et dyr til biffer. Resten av kjøttet går stort sett til kjøttdeig. Øglends mål er å øke denne prosentandelen til mellom 30 og 40 prosent. Det skal blant annet gjøres ved å øke andelen av intramuskulært kjøtt i dyret. Øglend er ikke i tvil om at betalingsvilligheten er der slik at både han og bøndene vil få økte marginer.
– Kunden i dag er usikker på om han får samme kvalitet hver gang. Det bør være mulig å få dette til her også, sier matkjendisen og slakterbutikkeier Albert Idsøe som står for grillingen.
Med seg på laget har Øglend fått med seg Meny-Ultra som skal satse flere titall millioner kroner på å få Øglends Angus-biffer ut til kundene.
– I dag har vi ikke jevn tilgang. Nå vil vi sikre oss det, sier administrerende direktør Vegard Kjuus i Meny-Ultra.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.