- Mini har blitt håndtert med venstre hånd, sier salgs- og markedssjef i BMW Norge, Øystein Sponheim.

Den originale Mini ble for noen år siden kåret til den nest mest innflytelsesrike bilen i den 20. århundre. Kun slått av T-Forden.

Verdenssuksess
Ikke rart at BMW etter å ha kjøpt Rover, for ti år siden ville relansere bilen. Ambisjonene var relativt beskjedne med et mål på 400.000 produserte biler. Det gikk bedre enn BMW håpet, og første generasjon av den nye Minien solgte 917.000 eksemplarer før den i 2007 kom i den generasjonen dagens Mini tilhører. Halvveis modellsyklusen har salget allerede passert 900.000 nye biler. Sånn sett har Mini vært en suksesshistorie. Men ikke i Norge.

Sponheim og resten av BMW-organisasjonen lover nå at Mini-salget i Norge ikke skal behandles stemoderlig lenger. Derfor har BMW Norge også ansatt en ny salgsansvarlig for Mini i Norge i Peter Magnus Nissen.

- Mini-kundene skal føle seg som noe annet enn BMW-kundene, og vi har nå fått dedikerte Mini-selgere, sier Nissen. Totalt er det nå seks Mini-forhandlere i Norge, men dette skal muligens utvides med noen flere.

Produktoffensiv
Ifjor høst lanserte Mini sin nye, og større suv-aktige Countryman. Og det er først nå, med den nye modellen, at Mini-salget har tatt seg opp i Norge.

 

- Countryman er den store driveren i systemet, med en helt riktig størrelse for vårt marked, sier Sponheim som har en ambisjon om å selge 600 Mini i år, et mål han sier de kommer til å klare. Hittil i år er det registrert 273 Minier i Norge, av dem er over halvparten av den nye modellen.

Les test av Countryman: Størrelsen teller

På bildet over ser vi den kommende modellen Mini Coupé, som lanseres i løpet av året. I tillegg kommer modellen også som roadster, og modellspekteret spenner dermed over småbiler i alle størrelser.

- Mai var all-time high med 93 Mini-kontrakter, sier Sponheim. Kommende år er ambisjonene enda høyere. Fra dagens totalt 4.500 Minier på det norske markedet, håper organisasjonen nå å totalt utvide populasjonen med mellom 1.500 og 2.000 biler i året. Her inngår også bruktimport.

- Etter ti år på markedet, er det nå mulig å få bra økonomi ut av Mini-salget, sier Sponheim.

Ny go-kart
Coupé-modellen er en toseter som antakelig er det nærmeste man kommer en go-kart med skilter. Lengden er ikke mer enn 3,73 meter. Motorene varierer fra 122 hestekrefter i Cooper, via 184 i Cooper S til 211 hestekrefter i John Cooper Works-modellen. Toppmodellen gjør null til 100 km/t på 6,4 sekunder.

Se flere bilder:

Coupé-modellen kommer også med den nye dieselmotoren i Cooper SD Coupé. Med 143 hestekrefter gjør den null til 100 km/t på 7,9 sekunder og har et svært beskjedent forbruk på 0,43 liter på mila.

 

Les test av Mini Clubman: Moro med maksi-Mini (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.