Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier at selskapets strategi er uendret, men at selskapet må delta i konsolideringen som nå foregår i markedet for rubrikkannonser på nett.

Fredag morgen holdt han og Schibsted presentasjon av den nye planen for notering av B-aksjer.

Et viktig spørsmål er om generalforsamlingen vil gi styret fullmakt til å gjennomføre en kapitalutvidelse på et senere tidspunkt gjennom å utstede nye B-aksjer.

Blir denne fullmakten vedtatt, vil Schibsted trolig kunne hente inn rundt fem milliarder kroner i frisk kapital, gitt at dagens aksjekurs på rundt fem hundre kroner holder seg.

Reagerte med kursfall

Markedet satte ikke umiddelbert pris på meldingen. Etter å ha sluttet på 511 kroner torsdag ettermiddag, sendte Oslo Børs Schibsted-aksjen utforbakke fredag morgen.

Til lunsj var fallet på 2,23 prosent og aksjen ble handlet like i underkant av 500 kroner.

Les mer her: Schibsted vil trykke B-aksjer

- Vi ser på å gå inn i nye vertikaler og nye markeder og vi vil fange vekst i fremvoksende markeder, sier Ryssdal.

Han mener Schibsted tidligere har vært gode på å finne gode oppkjøpsmål og integrere dem i porteføljen.

- Vi er gode til å skape synergier som bidrar til verdi for aksjonærene. Vi vil fortsette med M&A-aktivitet fremover, sier Ryssdal.

Vurderte alternativer

Schibsted har i forkant av dagens kunngjøring vurdert ulike finansieringskilder - også for å ha større muskler til å foreta oppkjøp. 
- Det er viktig å understreke at vi følger samme strategi som tidligere. Dette handler om å skaffe seg en større verktøykasse, sier Ryssdal til DN.

Ikke umoderne

Schibsted frykter ikke at aksjemarkedet vil oppfatte det som umoderne å introdusere en ny aksjeklasse.

Les også: Baklengs inn i fremtiden

- Ser vi på internettselskaper i mange andre markeder er dette en helt vanlig struktur. Google har vel tre aksjeklasser, og Alibaba har forskjellige typer aksjer. Dessuten vil det fortsatt være mange A-aksjer av Schibsted tilgjengelig, som alle kan kjøpe og selge så mye de vil, sier Ryssdal.

En tidel av stemmekraften

Det Schibsted foreslår er å introdusere nye B-aksjer med en tidel av stemmeinnflytelsen til A-aksjene.

Fra Schibsteds presentasjon
Fra Schibsteds presentasjon


Det fremgår av selskapets innkalling til generalforsamling 2015, som avholdes fredag 9. mai.

Etableringen av den nye aksjeklassen vil skje gjennom en splitt av selskapets aksjer, slik at eksisterende aksjonærer vil motta én B-aksje for hver A-aksje de eier.

Beholder kontrollen

Det er aksjonærene som skal ta stilling til forslaget om å opprette en ny aksjeklasse på Schibsteds generalforsamling 8. mai.

I saker som vedrører vedtektsendringer, kapitalutvidelser og lignende sentrale beslutninger for Schibsted, vil det fortsatt kreves minst 3/4 flertall av aksjekapitalen som er representert på en generalforsamling. 

Denne bestemmelsen sikrer avgjørende innflytelse for Stiftelsen Tinius, som eier 26,1 prosent av Schibsted gjennom selskapet Blommenholm Industrier.

I forslaget til vedtektsendring skal det også gjøres justeringer i ordlyden til den helt sentrale vedtektsbestemmelsen i paragraf 7.

Forslaget som skal sikre Stiftelsen Tinius fortsatt makt er formulert slik:

  • «Beslutning om endring av vedtektene fattes av generalforsamlingen og krever tilslutning av mer enn (i) 3/4 av den aksjekapital som er representert på den aktuelle generalforsamlingen og (ii) 3/4 av de A-aksjene som er representert på den aktuelle generalforsamlingen.»

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Gir opp kampen mot Jay Z

Svake USA-tall kan skyve rentehevingen

VG legger inn varsel i moteartikler etter PFU-dom  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.