De ansette i Aftenposten, Bergens Tidende (BT), Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ble orientert om planene på allmøter klokken 09.00 onsdag.
Her kom det frem at Schibsted Norge samler funksjoner som tidligere har vært lagt ut til de ulike mediehusene. Økonomi, HR, trykk og distribusjon samles nå under Schibsted Norge.
- Vi gjør disse endringene først og fremst for å øke farten i utviklingen av nye produkter og tjenester til abonnentene og annonsørene våre, sier konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge i en pressemelding.
Tror på digital vekst
Siv Juvik Tveitnes, som til nå har vært administrerende direktør i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, blir ny COO i Schibsted Norge, mens Hanne Bryntesen Finstad går inn som strategi- og prosjektdirektør.
Sjefredaktørene i Schibsteds aviser blir også publishere, og Aftenpostens Tor Jacobsen tar over som ny kommersiell direktør i Schibsted Norge. Han forklarer sammenslåingen på følgende måte:
- Dette gjør vi først og fremst for å kunne jobbe best mulig forretningsmessig. I stedet for å jobbe på hver vår tue, skaper vi nå en slagkraftig enhet for å sikre at vi i størst mulig grad møter behovene til våre brukere, abonnenter og annonsører. Vi tror særlig dette kan gi oss en helt annen digital fart enn hva vi har hatt til nå, sier Tor Jacobsen til Aftenposten.
Usikkert om det blir redaksjonelle kutt
Det er ikke kjent om stillinger vil kuttes på grunn av de planlagte fusjonene, men Tveitnes kan ikke utelukke dette.
- Det har vi ikke jobbet med så langt. Det er tydelig at en sånn modell fører til færre ledere, og det er også en måte å redusere kostnadene på, sier hun til DN.
- Hva med å slå sammen flere redaksjonelle funksjoner?
- Nå har vi konkludert med at det ikke er riktig å gjøre det enda. Vi ser verdien i å skjerme det vi gjør lokalt nå. Journalistikken er nær det lokale markedet og merkevarene våre har utrolig sterke posisjoner. Derfor beholder vi merkevaren og journalistikken slik den er i dag, men vi er en bransje i enorm endring, så jeg kan ikke garantere at det blir sånn i all fremtid, sier Tveitnes.
Tveitnes sier til DN at sammenslåingen skal være ferdig gjennomført i løpet av første kvartal i 2016.
- Dette er en stor endring for utrolig mange mennesker, så vi er opptatt av å gjøre dette på en ordentlig måte og lage en organisasjon for fremtiden, sier Tveitnes.
Ifølge Tveitnes er målet å skape en desentralisert organisasjon der produktutviklere, selgere og lesermarkedsavdeling finnes lokalt i både Kristiansand, Bergen og Stavanger, men vil være ansatt i samme selskap.
- Dette er ikke et sentraliseringsprosjekt, sier Tveitnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.