Sjefjurist Per Karlsson i det svenske konkurransetilsynet Konkurrensverket (KKV) sier de vil granske Schibsteds kjøp av Hemnet nøye.

Han sier de vil blant annet se på markedet for boligannonser i Norge, der prisene på eiendomsannonser på nett er nesten ti ganger høyere enn i Sverige.

Mandag kom meldingen om at alle fire aksjonærer i Hemnet har akseptert Schibsteds bud på den ledende svenske nettsiden, og en avtale er signert.

Karlsson advarer imidlertid mot å tro at avtalen er klar.

- Denne avtalen er på ingen måte klar, ettersom den må godkjennes av oss først. Vi har god kjennskap til dette markedet. Basert på vår erfaring vet vi at dette blir et viktig spørsmål for oss siden Schibsted allerede eier Blocket, sier Karlsson til TDN Finans.

Blocket er den andre store, svenske rubrikkannonsesiden på nett, som Schibsted allerede eier.

5.000 i Norge, 600 i Sverige

Boligannonser på nett i Norge, hvor Schibsted er den ene store aktøren gjennom Finn.no koster 5.000 kroner, mens en boligannonse på Hemnet koster 600 svenske kroner. Karlsson bekrefter at de kjenner til denne prisforskjellen.

- Vårt utgangspunkt er konkurransesituasjonen i det svenske markedet, men det er naturlig at vi ser til andre land også. Vi kjenner til prisforskjellen mellom Norge og Sverige og vi vil vurdere all relevant informasjon, sier han.

Optimistisk Berger

Finansdirektør Trond Berger i Schibsted sier til TDN Finans at selskapet har gjort mye arbeid i forkant av avtalen for å analysere og vurdere markedet.

- Vi har hatt rådgivere på saken og vi mener det er god grunn til at det bør gå gjennom, sier han til TDN Finans.

Han åpner samtidig for at Schibsted kan gjøre visse innrømmelser for å gjøre avtalen spiselig, hvis det er nødvendig.

- Vi har noen tiltak som kan være med å avhjelpe hvis det skal være nødvendig, men jeg ønsker ikke å gå inn på det nå, sier han.

Han mener ikke prisforskjellen mellom Hemnet og Finn er relevant.

- Hemnet er etablert senere og startet også senere med betaling for annonser. De er med andre ord i en annen fase enn Finn og det reflekteres i prisen. Når vi ser på Norge, må vi også se på hva som går på meglerapparatet og hva som går til Finn, sier Berger.

Den vanlige gangen i slike spørsmål er at KKV har 25 arbeidsdager til å gjøre en vurdering av saken etter at den er blitt meldt inn. Hvis det er nødvendig, kan det også bli en mer inngående «fase 2»-vurdering av saken, som vil ta tre måneder.

Avhengig av hvordan de definerer markedet

Professor Lars Henriksson ved Handelshögskolan i Stockholm mener det svenske konkurransetilsynet Konkurrensverket (KKV) sin godkjennelse av Hemnet-oppkjøpet avhenger av hvordan de definerer markedet til Hemnet.

Schibsted vil bli helt dominerende på markedet for eiendomsrubrikkannonser på nett i Sverige gjennom Hemnet-oppkjøpet. Avtalen med de nåværende aksjonærene ble signert mandag og vil bli meldt inn til KKV.

Henriksson, som er en av Sveriges ledende eksperter på konkurranserett, tror imidlertid KKV kan velge å definere markedet bredere enn bare eiendomsrubrikkannonser på nett.

- Det finnes jo andre måter for å legge ut boligannonsen sin enn ved å legge den på Hemnet, selv om Hemnet er den nettsiden alle bruker. Regelen er uansett at man kan stoppe avtalen hvis den hemmer den effektive konkurransen på markedet, så det er det som er spørsmålet, sier han til TDN Finans.

Han viser dessuten til at høyere konsentrasjon av og til også kan åpne opp markedet for mer konkurranse.

- Det kan tøffere for mindre aktører å konkurrere med et stabilt duopol enn hvis det kun er én aktør. Det kjenner vi fra andre bransjer, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:

Regjeringspartiene sier blankt nei til E-sjefen

To TV-kanaler stopper pengespillreklame i Norge

Fjordkraft kan få bøter for telefonsalg

Se DNTV: Slik gikk det da amerikanere testet norsk julemat

Slik gikk det da amerikanere testet norsk julemat: - Oh, what is that?!
Det er den amerikanske ambassaden i Oslo som selv har sendt ut denne julehilsenen på Youtube, der amerikanske diplomater smaker på blant annet smalahove, lutefisk og raspeball.
02:33
Publisert: