Det norske mediekonsernet Schibsted leverte idag tallene sine for andre kvartal.
Resultatene viser at Schibsted øker omsetningen med i overkant av 300 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal ifjor.
– Vi er glade for å rapportere om nok et kvartal der våre online rubrikksider vokste godt både når det kommer til omsetning og driftsresultat. Samtidig har mediehusene våre økt lønnsomheten sammenlignet med samme kvartal i 2015, i et krevende annonsemarkedet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding.
Driftsresultat før av- og nedskrivninger og investeringer, endte 10 prosent opp på 831 millioner kroner i kvartalet.
Omsetningsøkningen kommer fra online rubrikk-delen av konsernet, der Schibsted opplever omsetningsvekst både i Frankrike, Spania og Sverige.
Resultatet gjør utslag på børsen, der kursen på Schibsteds a-aksje i skrivende stund (10.30) er opp med over seks prosent.
Leverer over forventninger
Schibsted leverer bedre enn det meglerhusene forventet både når det kommer til omsetning og til driftsresultat.
Estimater TDN Finans hentet via SME Direkt fra 12 analytikere som følger Schibsted tett, tilsa at Schibsteds driftsresultat før av- og nedskrivninger var ventet å ligge på 590 millioner kroner i andre kvartal, men endte på 637 millioner kroner.
Resultatet før skatt ble av analytikerne estimert til å være 407 millioner kroner, og Schibsted er lavere enn det analytikerne forventet her.
Mens analytikerne ventet en omsetning på 4.046 mill. kroner, leverte Schibsted i andre kvartal en omsetning på 4.114 mill. kroner.
Ifølge TDN Finans var meglernes syn på Schibsted-aksjen blandet før fremleggelsen av kvartalsresultatet. Seks av 13 analytikere TDN var i kontakt med anbefalte kjøp, mens to anbefalte å holde på aksjen. Fem av meglerne mente man skal kvitte seg med aksjer i mediekonsernet.
Fikk ikke kjøpe i Sverige
I løpet av andre kvartal har mediekonsernet vært i nyhetene av flere ulike grunner.
I etterkant av en børskommentar fra DNs Thor Chr. Jenssen, mente flere analytikere mener Schibsted vil få økonomisk gevinst av å splitte mediehusene fra rubrikkportalene, noe Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde mente ville gi «ingen strategisk mening».
Schibsted har i løpet av de siste ukene annonser at selskapet avbryter oppkjøpet av den svenske eiendomsportalen Hemnet, på grunn av at det svenske konkurransetilsynet motsigelser.
Prisen Schibsted hadde avtalt å betale for Hemnet var 1,5 milliarder svenske kroner.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.