Styreformann Ole Jacob Sunde i Schibsted mener konkurransedirektør Lars Sørgards Medier som samarbeider om betydningen av konkurranse i mediebransjen med all mulig tydelighet viser hvorfor dialog mellom bransje, politikere og regulatoriske myndigheter er viktig fremover.
Sørgard skriver blant annet at krisetider i mediebransjen ikke gir grunn til å slakke på konkurransereglene ved for eksempel å tillate konkurransebegrensende samarbeid.
Sunde kommenterer saken på bakgrunn av et utdrag av innlegget som DN oversendte ham onsdag.
Sunde mener det er viktig å ha et oppdatert verdensbilde for å ivareta norske kunders interesser.
Les også: - Det nyttet ikke å forby farge-tv
- Konkurransedirektøren tar utgangspunkt i et marked som er begrenset til Norges fysiske grenser. Slik er ikke verden lenger, mener Ole Jacob Sunde.
Han kommenterer konkurransesituasjonen for mediene slik:
«Mediemarkedet lever grenseløst i skylaget over oss og mediemakten er i ferd med å bli konsentrert hos noen få globale aktører som heter Google og Facebook. De amerikanske giganter forsyner seg allerede av nesten fire milliarder kroner i det norske annonsemarkedet, og i tillegg utvikler de redaksjonelle produkter som Instant Articles. Dette gjør at den nasjonale bransjen må tenke nytt om hvordan vi best sikrer et mangfoldig og uavhengig journalistisk tilbud til norske kunder. For å bruke et forenklet bilde; på samme måte som vi har samarbeidet om trykkeri og distribusjon tidligere, må vi nå se om vi kan samarbeide om for eksempel ny teknologi og bedre løsninger i en digital verden som vil komme kundene til gode.»
Han advarer myndighetene mot å bomme med virkemidlene i denne situasjonen.
- Myndighetene må ikke prøve å løse morgendagens problem med gårsdagens løsninger. Da risikerer vi bare å svekke det norske mediemangfoldet ytterligere. Vi inviterer ingen til "ulovlig samarbeid", men vil invitere alle, inkludert konkurransedirektøren og andre interessenter i det norske mediemangfoldet, til å forstå hvilke krefter som utfordrer mangfold og uavhengighet for norske medier og derved kundenes interesser, sier Sunde.
DN har spurt en rekke medieeksperter og -ledere om hvordan de mener mediehusene bør forholde seg til spørsmålene om konkurranse og samarbeid.
- Det nyttet ikke å forby farge-tv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.