Schibsted vet mer om deg og meg enn Facebook og Google når det kommer til hvilke intensjoner vi har om å kjøpe ting og når vi kommer til å gjøre det.

Det hevder Frode Eilertsen, konserndirektør for strategi og digital transformasjon i Schibsted.

«Vet når du er klar til å kjøpe noe»

– Facebook kjenner din personlighet og drømmer. Google vet hva du ser etter. Schibsted vet når du er klar til å kjøpe noe, hva du faktisk kjøper og om du har råd til det  sier Eilertsen, som i dag snakket på Schibsteds kvartalspresentasjon.

Schibsted legger frem resultatene for 2014 i dag. Les mer her.

Det er denne kunnskapen om brukerne Eilertsen og hans lag av 1100 utviklere og analytikere nå arbeider med å raffinere og sette i system. Schibsted lanserte nettopp en mulighet for annonsører til å søke lesere med ekstremt målrettede annonser på tvers av alle Schibsteds norske tjenester.

Schibsted har 136.000 opplysninger samlet om DN-journalist Bjørn Eckblad.  Utskriftene dekker mange trappetrinn,
Schibsted har 136.000 opplysninger samlet om DN-journalist Bjørn Eckblad. Utskriftene dekker mange trappetrinn, (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
Samlet 136.000 opplysninger

DN-journalist Bjørn Eckblad ba ifjor høst Schibsted om å få «mappen» sin. Den inneholdt 136.000 opplysninger.

Les hele saken her.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også: Schibsted henter Twitter-topp for å bli finklere på big data.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.