Kvinner oppfatter teksting som en viktigere kommunikasjonsform enn å snakke i telefonen. Menn har det motsatt, mens unge mennesker bruker sosiale medier og meldingstjenester. Eldre er mer tilbøyelig til å bruke epost.
Dette er blant funnene i den andre utgaven av Schibsteds Future Report, som det norske mediekonsernet publiserte tirsdag.
At «messaging» er en megatrend, er det liten tvil om. Det anslås at antall meldinger vil vokse fra 31 trillioner i 2014 til 100 trillioner i 2019.
Facebook er blant Schibsteds konkurrenter som satser massivt på dette med frittstående apper som Messenger og Whatsapp.
Hva Schibsted har tenkt å gjøre på dette området, er uklart.
Men Schibsteds ChristianPrintzell Halvorsen reiser en advarerende finger om hva personopplysningene vi gir fra oss vil bli brukt til:
- Innsikten Facebook får om sine brukeres adferd er ganske formidabel. De vet nøyaktig hva folk kommuniserer om, og kan bruke denne informasjonen i reklameløsninger, sier Halvorsen i Future Report.
Krystallkule
I sin Future Report samler og analyserer Schibsted kunnskap om utviklingen på en rekke områder – fra betalingsløsninger, til publikums vaner når det gjelder bruken av ulike typer medieinnhold.
Rapporten er rett og slett Schibsteds måte å kikke inn i krystallkulen for å se hva som kommer til å forandre hverdagen vår - og Schibsteds.
Det handler om mobilen
I en av artiklene beskriver Karin Nelsson og Anders Lithner, henholdsvis seniorpartner og sjef for analyseselskapet Inizio, hvordan teknologi raskt forandrer livene våre.
Trendene de beskriver, er hentet ut av en analyse gjort spesielt for Future Report.
Utgangspunktet er Sverige, som i likhet med Norge ligger langt fremme på grunn av fremskreden digitalisering og smarttelefonbruk.
Blant funnene er at ulike deler av den svenske befolkningen utvikler seg i helt forskjellige retninger. Det innebærer kraftig polarisering.
- Noen jobber masse, andre ikke i det hele tatt.
- Mange stemmer for de etablerte partiene, men mange oppsøker også for de partiene som står i sterk oppposisjon til etablissementet.
- Noen konsumerer masse nyheter, andre nesten ikke i det hele tatt.
Forstørrelsesglasset
Avstanden mellom de ulike gruppene gir utfordringer, skriver de to analytikerne. Ikke bare for politiske og demokratiske institusjoner, men også for alle som jobber med medier og kommunikasjon.
Mobiltelefonen er et forstørrelsesglass der alle de andre megatrendene samles.
Mobilen viser kraften i digitaliseringen, og er samtidig det mest individuelle «mediet»:
Folk bruker telefonene sine nærmest som en forlengelse av seg selv.
Og selv om mobilen i seg selv er en fysisk gjenstand, er innholdet i den ikke-fysisk, skriver Nelsson og Lithner.
Selfien du tar med telefonen, oppdateringen i sosiale medier og alle som liker den - alt er ifølge Inizio-analytikerne eksempler på ikke-materielle ting som har fått svært stor betydning for mange mennesker.
Derfor er mobilen så viktig, også for Schibsted.
Betaling kommer raskt
I 2012 hadde bare hver tiende svenske brukt mobilen til å betale for noe med.
I dag er tallet fire av ti, og vekstkurven er brattere enn for noen andre funksjoner vi bruker på mobilen.
Det er større sjanse for at du drar hjem for å hente mobilen enn lommeboken, hvis du har glemt en av dem hjemme om morgenen.
Mange begynte å bruke telefonen til å surfe på nettet og sjekke kart rundt 2007, da de første smarttelefonene kom. Nå øker mobilbetaling raskere enn noen av de tidligere måtene å bruke mobile på.
Det tok mange år før mobilen erstattet pocketkameraet og papirkalenderen. Nå tror to av fem svensker kontante penger vil forsvinne i løpet av de neste ti årene.
Postmaterialisme
Mange unge mennesker er preget av postmaterialisme, skriver analytikerne.
Det betyr ikke at de er asketer, men anekdotene går allerede om tenåringer som ikke ønsker seg noe til bursdagen sin (fordi de allerede har en mobil og alt de trenger uansett befinner seg inni den mobilen).
Selv når man ser på hele befolkningen under ett, er det bare en av fem som svarer at de ønsker seg en fysisk presang til sin neste bursdag.
Det er blitt mye mer vanlig å ønske seg en opplevelse, et konsertbesøk eller en tur på byen, hevder Karin Nelsson og Anders Lithner.
Selvkjør
Et siste funn fra Volvo og Saabs hjemland:
I gjennomsnitt tror svenskene at selvkjørende biler vil finnes på svenske veier allerede om åtte og et halvt år.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Håper å kunne redde journalistikken
Orker ikke nye, smertefulle omstillingsprosesser
Deler Tippeliga-rettighetene i tre pakker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.