Schibsteds eksisterende, heleide rubrikknettside Segundamano.mx er den største online rubrikktjenesten i Mexico målt etter trafikk, innhold og merkekjennskap. Anumex vil, ifølge Schibsted, bidra til å styrke denne posisjonen.
Umodent, men attraktivt
- Dette oppkjøpet representerer et nytt steg mot vårt mål om å skape sterke, markedsledende digitale rubrikkposisjoner i attraktive markeder. For å nå dette målet investerer vi både organisk og gjennom oppkjøp og strukturelle avtaler, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group.
Schibsted anser det meksikanske markedet som svært attraktivt, selv om det er relativt umodent, opplyser selskapet.
Anumex har en sterk stilling i enkelte av Mexicos 31 delstater. Nettsiden har vært oppe siden 2004, og er inntil nå eid av grunnleggerne og investorer.
Partene er enige om ikke å offentliggjøre verdien på Anumex før transaksjonen er gjennomført.
Hemnet-kjøp ikke avklart
Strategien bak oppkjøpet i Mexico kan minne om lignende oppkjøp og sammenslåinger Schibsted har gjort i andre markeder.
Selskapet forsøker i disse dager å kjøpe opp den svenske eiendomsrubrikktjenesten Hemnet.
To av fire eiere i Hemnet har sagt ja til budet, men man venter fremdeles på en avklaring med de andre eierne - Fastighetsmäklarförbundet og Mäklarsamfundet.
Les også:Kommer ikke til å delta i andre forhandlinger
Les også:Vil ikke selge Hemnet til Schibsted
Garasjesalg
I tillegg til å kjøpe Anumex og forsøke å kjøpe Hemnet, har Schibsted gjennomført det man kan kalle et garasjesalg denne våren. Det digitale mediekonsernet har kvittet seg med en rekke papirbaserte virksomheter i løpet av kort tid.
Schibsted annonserte onsdag i forrige uke at det har akseptert et bud fra Heraldo på avisen 20Minutos i Spania.
Fredag i forrige uke ble det også klart at Schibsted solgte Schibsted Forlag og Ebok.no til Forlaget Vigmostad & Bjørke.
I slutten av mai meldte Schibsted at selskapet har mottatt et bud på sin 49,3 prosent eierandel i 20M Minutes France.
I vår ble det kjent at Schibsted Sverige danner et nytt medieselskap med MittMedia og samtidig reduserte sin eierandel fra 100 til 30 prosent i Svenska Dagbladet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.