Etter at Dagbladet ble kjøpt av Aller Media for rundt 300 millioner kroner sommeren 2013 hører avisen til i samme mediekonsern som Se og Hør.

Under navnet se.no samarbeidet de ansatte i de to mediene om web-tv-dekningen av Gullruten i Bergen i fjor. Dette var det første konkrete samarbeidet mellom de to merkevarene.

Dette skapte full forvirring blant de mange kjendisene på den rød løperen, som ikke visste om de ble intervjuet av Dagbladet eller Se og Hør.

LES OGSÅ:Langer ut mot Dagbladet-ledelsen

Nå kan det gå mot mer samarbeid mellom Se og Hør og Dagbladets kjendisredaksjon. Det kommer frem i en intern melding til de ansatte i Aller Media:

 «Aller Media har alle forutsetninger for å være størst og best på kjendisstoff. En prosjektgruppe skal nå i gang med å se på mulighetene for en felles kjendisdesk», heter det meldingen DN har fått tilgang til.

Prosjektgruppen skal blant annet se på hvordan journalistene i de to mediene skal organiseres, driftes og bemannes.

«Prosjektets mål er å sikre kjendisstoffets posisjon i konkurranse med aktører som TV 2 og VG ved en sterkere samordning av den digitale satsningen på kjendis- og underholdningsstoff», står det i internmeldingen.

Tror det skaper forvirrig

Klubbleder Pål Marius Tingve i Dagbladet er redd et tettere samarbeid med Se og Hør vil være med å skape forvirring både overfor leserne og eventuelle intervjuobjekt.

– Vi spør også om hvem journalisten skal presentere seg som når hun ringer kilder eller står på den røde løperen, Se og Hør-journalist eller DB-journalist? Skriver han i en e-post til Dagbladet klubbmedlemmer.

LES OGSÅ: Disse slutter i VG

Tingve frykter også at det skal bli nærmest umulig å følge Vær varsom-plakaten som sier at «det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner».

Til DN understreker klubblederen at de i utgangspunktet ikke ønsker noen felles kjendisdesk med Se og Hør, men at de har forståelse for at mediehuset Aller ser på dette som en fornuftig vei å gå.

– Når det er tilfelle, så er det viktig for oss å gå opp dette på en skikkelig måte, sier han.

Sterkere digital posisjon

I første omgang er det ikke snakk om at Se og Hør og Dagbladets kjendisredaksjon skal slås sammen.

Se og Hør-redaktør Ellen Arnstads nestkommanderende, Ulf André Andersen, er prosjektleder i gruppen som skal utrede det nye samarbeidet.

– Vi ønsker at Aller skal ta en enda sterkere posisjon digitalt innenfor kjendis- og underholdningsjournalistikken. Detaljer om hvordan vi eventuelt skal organisere en felles kjendisdesk er noe av det som skal utredes, og vi har ingen planer om ikke å følge de presseetiske normene, skriver han i en e-post til DN.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: NRK-lisensen blir TV-skatt etter finsk modell

NRK-lisensen blir TV-skatt etter finsk modell
Venstres partileder, Trine Skei Grande forklarer hvordan modellen for NRK-lisensen vil fungere i forslaget som har blitt presentert av Stortinget.
02:12
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.