Finansdirektør Rune Magnus Lundetræ i Seadrill mener det viktigste i forbindelse med Rosneft-avtalene er at man fikk Rosneft med som partner, samt inngåelse av offshorekontraktene.

Seadrill vil fortsette å eie over 50 prosent av North Atlantic Drilling (NADL) etter avtalen med Rosneft er gjennomført.

- Det viktigst her var å få en avtale som gjorde at vi fikk Rosneft med som partner samtidig som vi har fått offshorekontraktene, som vi kunngjorde for en måned siden. Det er det som er hoveddriveren her, sier Lundetræ til TDN Finans.

- Betaler med kontanter og landriggvirksomhet

30. juli opplyste NADL at Rosneft hadde utøvet seks bindende offshore-kontrakter, hvor det samlede inntektspotensialet for kontraktene ble oppgitt å være rundt 4,25 milliarder dollar.

Ifølge dagens melding får Rosneft en eierandel på rundt 30 prosent i North Atlantic Drilling.

- Rosneft betaler oss med kontanter og landriggvirksomheten. Det er sånn det har kommet i stand, det er ikke at vi skal satse på landriggvirksomhet nødvendigvis. Nå er vi i hvert fall en betydelig aktør med landrigger først og fremst i Russland, så får vi se om det blir mer. Det er jo primært offshore vi skal drive på med, sier han.

Lundetræ vil ikke si hvor mye kontanter NADL får betalt av Rosneft i avtalen.

- Det er kontanter og de landriggene som er bytteforholdet, sier han, og legger til:

 -Det er totalbeløpet som skal gå i hop her. Vi vil ikke gå mer inn på å verdsette disse landriggene, sier han, og viser samtidig til at selskapet i meldingen opplyser kursen på NADL-aksjene til Rosneft, som er kursen NADL ble børsnotert til i USA i slutten av januar.

Russland-sanksjoner

Lundetræ vil heller ikke oppgi hvor mye North Atlantic Drilling øker sin ordrereserve gjennom de femårige kontraktene selskapet har inngått med Rosneft for landriggene

I slutten av mai inngikk Seadrill, North Atlantic Drilling og Rosneft en investering- og samarbeidsavtale for å etablere et langsiktig partnerskap med mål om å utnytte mulighetene i Rosnefts offshore- og onshore-prosjekter frem til i hvert fall 2022.

På spørsmål om hvorvidt sanksjonene som er innført mot Russland vil ha noe effekt, så svarer finansdirektøren at risikoen er mindre for denne delen av avtalen enn for offshore-kontraktene.

- Risikoen for akkurat denne delen av avtalen er mindre enn den er for offshore-kontraktene. Det har med å gjøre at dette utstyret stort sett er bygget i Russland, sier han.

Lundetræ legger til at når det gjelder offshore vurderer de fortsatt hva slags innvirkning sanksjonene kan ha, og selskapet har ikke konkludert hverken den ene eller den andre veien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.