Seadrill stiger nesten 17 prosent på Oslo Børs i åpningshandelen fredag etter selskapet meldte at det har inngått avtale med sitt bankkonsortium om å utvide sine tre lånefasiliteter med nærest forfall og endre visse betingelser i sine sikrede kredittfasiliteter.

Dette er første fase av en bredere plan for å refinansiere og rekapitalisere virksomheten. Selskaper har mål om å fullføre forhandlinger med interessenter innen utgangen av året, heter det i en oppdatering fra selskapet fredag.

Utvidelsene av fasilitetene dreier om en kredittfasilitet 450 millioner dollar med opprinnelig forfall i juni 2016 som nå er forlenget til desember 2016. En kredittfasilitet på 400 millioner dollar med opprinnelig forfall i desember 2016 er forlenget til mai 2017. Den tredje er en fasilitet relatert til North Atlantic Drilling på 2,0 milliarder dollar med opprinnelig forfall i april 2017 som forlenges til juni 2017.

Et drøyt år

Endringene i lånebetingelser løper til til 30. juni 2017 og er inneholder følgende:

En tilbakestilling av gjeldsgradbetingelsen, en revidert definisjon av egenkapitalraten til å utelukke effekten av eventuelle endringer i markedsverdien til riggene og en suspensjon av bestemmelsen som gjør at långivere kan motta en forskuddsbetaling av sine sikrede kredittfasiliteter hvis riggverdiene faller under en minimumsverdi i forhold til utestående lån.

Selskapet har videre inngått en avtale om et sett med milepæler som gir en tidsplan for fremme diskusjoner rundt en langsiktig løsning, fremgår det.

Avtalen innebærer at de ikke skal trekke på noen av de 467 millioner dollar i sine rullerende kredittfasiliteter og fått økt lånebetingelsen om minimumslikviditet i sine sikrede kredittfasiliteter 150 millioner dollar til 250 millioner dollar i løpet av forhandlingsperioden.

Plattform for ny kapital

Seadrill skriver videre at den andre fasen av redningsplanen er ventet å adressere likviditetskrav på mellomlang til lang sikt og danne en plattform for ny kapital. Selskapet regner med å refinansiere sine kredittfasiliteter og andre gjeldsfasiliteter, inkludert obligasjonslånet på én milliard dollar som forfaller i september 2017.

I tillegg venter selskapet å ytterligere utsette nybyggleveranser inntil dagrater rettferdiggjør å ta levering.

«Vi forventer ikke å ta levering av noen enheter i 2016 og har for tiden 4,0 milliarder dollar i avdrag relatert til nybygg ved verft som forfaller i 2017, 2018 og 2019 som vi skal jobbe med skipsverft for å utsette», heter det i rapporten.

Selskapet venter videre at de vil trenge eksterne finansieringskilder gjennom flere utstedelser for å møte deres refinansierings- og kapitalbehov.

«Fremtidige finansiering kan føre til høyere lånekostnader, eller kreve mer restriktive lånebetingelser og vilkår, som kan ytterligere begrense vår virksomhet», heter det i årsrapporten.

Følg markedet på DN Investor

Les også: - Ingen Telenor-ansatte har vært delaktig i korrupsjon

Halverte marginer for Røkkes oljeselskap

Se DNtv:

Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert:

Slik blir den nye terminalen på Gardermoen
Om et år kan du ankomme nye terminal nord på Gardermoen. Bygget preges av moderne arkitektur og nye tanker for hvordan samme terminalbygg kan brukes for både innenlands- og utenlandspassasjerer.
01:51
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.