Tankskipet Ob River tok lasten om bord ved Melkøya utenfor Hammerfest 7. november, skriver Stavanger Aftenblad. Nå ligger skipet til havn i Japan og venter på å losse 134.738 kubikkmeter flytende naturgass (LNG).
– Ferden gikk etter planen, sier Tony Lauritzen fra det greske rederiet Dynagas.
Ob River dro først på en prøvetur fra Japan til Norge uten last. På vei tilbake hadde skipet selskap av to atomdrevne isbrytere.
– Isen var ikke så tykk, men ofte rundt 40 centimeter, forteller Lauritzen.
Issmeltingen rundt Nordpolen har åpnet nye skipsruter i Arktis, og i sommer ble det målt mindre sjøis i Nordishavet enn noen gang tidligere. Hovedårsaken til smeltingen antas å være global oppvarming, som blant annet skyldes CO2-utslipp fra bruk av kull, olje – og gass.
Lauritzen peker på at ferden gjennom Nordøstpassasjen er betydelig kortere enn å seile gjennom Suezkanalen og over Indiahavet. Dermed blir drivstofforbruket og utslippene fra skipet mindre.
Nordøstpassasjen er navnet på sjøveien fra Europa til Asia nord for Russland og kalles også for Den nordlige sjøruten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.