Nips- og alt-mulig-sortimentkjeden Europris bytter hender.

Oppkjøpsfondet IK Investment Partners (IK), tidligere Industri Kapital, selger lavpriskjeden til oppkjøpsfondet Nordic Capital for et ukjent beløp, ifølge en melding fredag.

Selger for andre gang
Europris som ble gjort til en suksess av Fredrikstad Fotballklubbs rike onkel, Terje Høili, ble solgt til IK i 2004 og gjorde ham til milliardær. Han beholdt imidlertid en aksjepost på 16 prosent i selskapet, som han nå kan innkassere ytterligere millioner fra.

Det har lenge vært kjent at Europris har vært til salgs. I fjor høst ble det antydet at prisen lå på mellom tre og fire milliarder kroner, som i tilfelle vil gi Høili mellom en halv milliard og 640 millioner kroner. Men, som DN.no tidligere har omtalt, vil verdsettelsen baseres på enterprise value (egenkapital+gjeld), og det er derfor sannsynlig at gevinsten blir vesentlig lavere.

Håper på 20-25 prosent avkastning
Bak kjøpet står blant annet den tidligere Orkla-toppen Tom Vidar Rygh, som i dag er rådgiver i Nordic Capital Funds. Han opplyser til DN.no at jobben i første rekke er å styrke Europris' posisjon og vekst i Norge. Det skal gi en avkastning på investeringen på 20-25 prosent, ifølge ham.  

- Vi tror at det er et konsept som kommer til å fortsette å hevde seg og være bra «value for money», sier Rygh til DN.no fredag.

Han ønsker ikke kommentere prisen og viser til motparten IKs ønske om dette. Det er heller ikke klart om Høili nok en gang vil bli med videre, men Rygh antyder at det kan være aktuelt, dersom Høili ønsker.

- Det har vi ikke diskutert offisielt, det vil være opp til ham, sier Rygh, som legger til at han kun har forhandlet direkte med IK.

- Ikke med
Toppsjef Bjørn Maarud i Europris bekrefter imidlertid overfor DN.no at Høili, som for tiden er utenlands, selger seg ut. Maarud forventer imidlertid at hele ledelsen vil benytte muligheten til å investere i selskapet og fortsette reisen.

- Terje Høili kommer ikke til å være med videre, sier Maarud.

- Svært fornøyd
Partner Trygve Grindheim i IK holder også kortene tett til brystet når DN.no tar kontakt i det han løper igjennom Heathrows terminaler. Han vil verken kommentere pris, interessen eller hvilken avkastning fondet har klart å oppnå gjennom investeringen. Grindheim er imidlertid godt fornøyd med salget.

- Vi er svært fornøyd med investeringen, og vi føler vi har fått til mye. Vi har utviklet selskapet svært bra, som du også sikkert har sett på tallene som har kommet frem, og det er viktig for oss. Selskapet er godt tilrettelagt for videre vekst,så jeg tror det blir en god eier som vil fortsette arbeidet vi har gjort, sier Grindheim.

I en pressemelding sier Nordic Capital at fondet har fulgt utviklingen i Europris over en lengre periode og har latt seg imponere over hva selskapet har oppnådd under tøffe forhold i detaljhandelsmarkedet.

Fra landhandel til kjedevirksomhet
Europris ble startet på Jæren av Wiggo Erichsen tidlig på nittitallet. Med to kompanjonger solgte han i år 2000 halvparten av Europris til Terje Høili, som i mange år var en av Rema 1000 og Odd Reitans faste leverandør av blant annet kattemat, private label- og non-food.

Sammen solgte de 80 prosent av Europris til Industri Kapital i 2004, der Høili ble videre med en eierpost 16 prosent.

- Klar til neste skritt
I dag ledes Europris av tidligere toppsjef i Tybring-Gjedde/Binders, Bjørn Maarud.

- Hele Europris-organisasjonen er klar til å ta neste skritt i selskapets utvikling. Jeg har stor tro på at den solide erf#229en og kompetansen til ledelsen og våre ansatte, kombinert med tett samarbeid og støtte fra Nordic Capital, vil synliggjøre de store vekstmulighetene for Europris i årene som kommer, samt skape økt lønnsomhet og enda høyere kundetilfredshet, sier Maarud i en melding.  

Sterk vekst
Siden 2004, og gjennom hele forrige økonomiske nedtur, har Europris hatt sterk vekst og gjennomført en plan for betydelig ekspansjon av kjeden, inkludert åpning av totalt 66 nye butikker, heter det fra Europris-hold.

IK kjøpte Europris i september 2004. Da besto selskapet av en grossistvirksomhet, et ekstremt lavpriskonsept og en franchisevirksomhet med et nettverk av 136 butikker.

Under sitt eierskap, har IK gjort Europris til en fullverdig, integrert grossist- og detaljhandelsvirksomhet med til sammen 196 lavprisvarehus over hele Norge, påpeker oppkjøpsfondet. Kjedens inntekter er samtidig fordoblet til 3,7 milliarder kroner i 2011, tilsvarende nærmere 500 millioner euro, opplyser IK.

Vil bli solgt igjen
Formelt er det oppkjøpsfondet Nordic Capital Fund VII som kjøper morselskapet til Europriskjeden, Europris Holding AS.

Et oppkjøpsfond har som regel en horisont på fire til syv år på sine investeringer. Gjennom videreutvikling og ekspansjon av eksisterende konsept under tett oppfølging, søker disse å øke kontantstrøm og verdiene i selskapene de kjøper, for så å overlate stafettpinnen til andre ved et salg.

Nordic Capital-toppen opplyser til DN.no at horisonten til oppkjøpsfondene har endret seg mot den lengre enden av intervallet. De har ikke en bestemt horisont på kjøpet.

- Det vil neppe være lengre enn ti år, sier Rygh.

Prising speiler børsen
Europris er bare ett mange oppkjøpsfond-eide selskaper som har vært i spill det siste året, og flere er på vei, da eiertiden for fondene utløper.

Rygh vil ikke si konkret at prisene har endret seg, men legger til at både hvilke type selskaper og priser som oppnås er tilfeldig. På den annen side er ikke oppkjøpsfond-markedet (private equity, P/E, journ.anm) frakoblet den øvrige verden, påpeker han.

- Man kan si at verdsetting på børsen er et speilbilde på hvordan prisingen er i PE-markedet, sier Rygh.

Les også:
<b>Lavpriskonge kan håve inn ny storgevinst</b>
<b>Slåss om Europris</b>
<b>Konkurs ga ny suksess</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.