Apper har blitt en del av hverdagen, og de fleste av oss har flere titalls installert på mobilen. Få tenker nok over hva disse appene kan få vite om oss, eller hva vi forteller dem om våre kontakter. Det kan i noen tilfeller være ganske betydelig.
- Dette kan da ingen journalist gjøre uten å være ganske sikker på at man ikke har kommunisert med noen som helst av interesse, sier Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund.
Han reagerer på at mange populære apper i praksis kan få full oversikt over hvem du kommuniserer med. Når du installerer apper som Evernote, Wordfeud, Quiz Battle, Twitter, Whatsapp eller Skype må du først gi dem tilgang til alle kontakter lagret på mobilen. Dessuten krever de å vite ”hvor ofte du har ringt, sendt e-post til eller på andre måter kommunisert med spesifikke personer”.
Det kan fort finnes ti apper på mobilen din som kan se all din kommunikasjon. Noen av dem kan være laget av små enmannsbedrifter som ingen har hørt om før.
Kompromissløst krav
Informasjon om hvem du kommuniserer med brukes ofte i nettangrep, når meldinger tilsynelatende kommer fra folk du kjenner. Og for noen yrkesgrupper må slik informasjon absolutt ikke komme på avveie. Det gjelder særlig for journalister, som lover å verne sine kilders identitet.
Kokkvold understreker at han er tilhenger av kompromisser på mange områder, men ikke kildevernet.
- Et omfattende og nesten absolutt kildevern fører til at flere kritikkverdige forhold blir avslørt. Dette er også anerkjent i rettsvesenet, sier han.
Han understreker at kildevernet ikke er til for å verne pressen, men for kilder som kan risikere mye hvis deres identitet blir kjent.
Aftenposten tar dette på alvor, og har laget en egen tips-tjeneste som skal sikre kildenes anonymitet bedre enn vanlig telekommunikasjon. Men redaktør Hilde Haugsgjerd er usikker på hvordan apper skal håndteres.
- Det kan absolutt være problematisk. Hvis man lover kilder anonymitet så skal man stå ved det, og en slik app kan føre til at vi mister kontrollen, sier hun.
Hun er usikker på hvor stort problemet er i praksis, men mener det kan bli aktuelt for journalister å ha flere mobiltelefoner.
Snoker ikke
- Wordfeud ser i hvertfall ikke på hvor ofte du har ringt eller kommunisert med venne dine, sier Håkon Bertheussen, mannen bak Norges største app-suksess.
Han forteller at hans Scrabble-liknende spill kun slår opp de kontaktene du ønsker å utfordre.
– Vi må vi slå opp epost-adressen for å sjekke om det er en Wordfeudspiller, forklarer han.
Slik Android-systemet fungerer i dag er det imidlertid ikke mulig å bare be om dette, forteller han. Man må kreve hele pakker med informasjon, eller klare seg uten.
- Jeg ser problemstillingen og er selv forsiktig med hva slags apps jeg velger å installere, sier han.
Selger kontaktene for 21 kroner
Hvis du har lastet ned gratisversjonen av Wordfeud er det imidlertid ikke bare Bertheussen du må stole på.
Som andre gratisspill inneholder den programmer fra reklamenettverk. Disse henter også ut informasjon fra mobilen din, og de fleste app-utviklerne gir ingen garantier for hvordan de bruker dine data.
Reklame- selskapene nevnes typisk ikke noe sted når du laster inn appen, men et søk med appen ”Addons Detector” viser at Wordfeud installerer tre slike på mobilen din, mens spillsuksessen Blood Brothers deler med syv. Med disse to appene på mobilen har du allerede gitt mer enn ti selskaper tilgang på dine kommuniasjonsdata.
Om disse faktisk henter ut denne informasjonen er et sentralt spørsmål, som DN.no prøver å få svar på. Les mer om dette her: - Jeg vil se mappa mi
Betal for mindre spredning
Bertheussen mener hans partnere er store og seriøse, og Wordfeud skiller seg på ingen måte negativt ut blant andre gratis-apper. Men konsekvensen av å laste ned en slik reklamefinansiert app er altså at ukjente mengder av din personlige informasjon håndteres av selskaper du aldri har hørt om, etter regler det ikke finnes noen lenker til i selve appen, brukervilkårene eller på app-makerens hjemmeside. De kan kun avsløres med spesialapper. Det kan være ingen av dem lagrer din kommunikasjonshistorie, men det er svært vanskelig å sjekke.
Et alternativt kan være å kjøpe fullversjonen av Wordfeud, som ikke inneholder noen ”blindpassagerer” fra reklamebransjen. Men tallenes tale er klar. Ifølge Googles apps-butikk er gratisversjonen en kjempehit med opptil 50 millioner installasjoner, mens maksimalt 500.000 har betalt 21 kroner for en reklamefri utgave.
Å betale for en app gir ingen garantier for seriøsitet, men gratisapper krever generelt mye mer tilgang på din informasjon, og de sprer den oftere til flere partnere.
Les mer om dette her: - Jeg vil se mappa mi
og bidra her: Slik kan du bidra til #mappami (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.